"Oleme saavutanud selle, mida paratamatu koondamise puhul tahtsime," märkis Eesti Vedurimeeste Ametiühingu Liidu juhatuse esimees Tõnu Väät. Kõige suuremad lisagarantiid said ametiühingud vastsõlmitud kokkuleppega pensionieelikutele, kuna neil on tööturul kõige suurem oht uut tööd enam mitte leida.

Eesti Raudtee kavatseb ettevõtte erastanud BRSi äriplaani kohaselt koondada 2005. aastaks 1800 töötajat. "Oleme jõudnud tööandjaga kokkuleppele, et esialgu plaanitud ligi 800 töötaja asemel koondatakse järgmise aasta jooksul mitte üle 490 raudteelase ja 40 vedurimehe," ütles Väät, kelle sõnul on saavutatu leevendus tänu alles 2003. aastast maksma hakatavatele töötuskindlustushüvitistele.

Vedurimeeste ametiühingujuhi sõnul on sotsiaalgarantiide leppes ka Eesti Raudtee kohustus maksta koondatavatele töötajatele ümberõppeks inimese kohta vähemalt 4000 krooni. Ümberõppe suhtes loodavad ametiühingud kirjutada koos valitsusega uue aasta algul alla ka kolmepoolse lepingu. Eesti Raudtee lubab ametiühingutega sõlmitud kokkuleppes abistada ka uue töökoha leidmisel.

Koondatavate töötajate valikul lähtutakse sellest, et eelisõigus tööle jääda on isikutel, kel on jäänud vähem kui kolm aastat täisvanaduspensionini; neil, kel on vähenenud töövõime või tekkinud puue tööõnnetuse või kutsehaiguse või tööga seotud üldhaigestumise tagajärjel, ning neil, kes kasvatavad lapsinvaliidi või kel on ainukese toitjana ülalpeetavaid.

Juhul kui eelnimetatud töötajad siiski koondatakse, maksab Eesti Raudtee neile kokkuleppe kohaselt lisaks riigi kompensatsioonile ettevõtte kompensatsiooni. Kuni viieaastase tööstaaþiga pensionieelikud ja teised vähemkindlustatud töötajad saavad ettevõttelt kahe kuu lepingulise palga, 5-10 aastase staaþiga töötajad kolme kuu palga ja pikema staaþiga töötajad nelja kuu palga. Väät märkis, et kokku on töötajatel võimalik koondamise korral saada kuni 14 kuu palk.

"Juhul kui töötajad, kel on jäänud kuni kolm aastat pensionini, pole peale kompensatsiooni maksmise tähtaega tööd leidnud, maksab ettevõte neile edaspidi pool viimasest töötasust kuus," lisas Väät.

Eesti Raudtee töötajate keskmine palk on praegu Väädi andmetel ligi 5100 krooni ning vedurimeestel ligi 8500 krooni kuus.

Sotsiaalgarantiide kokkuleppele kirjutasid jõululaupäeval alla AS Eesti Raudtee tegevdirektori asetäitja Riivo Sinijärv, Eesti Raudteelaste Ametiühingu juhatuse esimees Jolan Ðevtsov ja Eesti Vedurimeeste Ametiühingu Liidu juhatuse esimees Tõnu Väät.

Ametiühingud on Eesti Raudteelt veel saavutanud, et Tapa linna peamine tööandja veduridepoo jääb koos Valga ja Narva filiaaliga tegutsema vähemalt järgmise aasta lõpuni.