Eesti Raudtee võõrustab ärifoorumil „Strateegiline partnerlus 1520” Venemaaga sama rööpalaiust kasutavate riikide raudteeäri juhte.

•• Eesti Raudtee väljavaated tunduvad üpris tumedad, sest Vene raudtee president Vladimir Jakunin teatas, et kõik naftaveod lähevad Balti riikidest ära Ust-Luga sadamas avatavasse terminali. Mis hoiab Eesti Raudteed edaspidi vee peal?

Me ei halda peaaegu üldse naftavedusid, see on täielikult eraoperaatori käes. Infrastruktuuri ettevõte muidugi kannatab, kui üks osa naftavedu juba tänavu ära läheb. Näeme aga muid võimalusi, sest kasahhidel on suur huvi Eesti kaudu vedada, samuti Venemaalt söe ja väetise vedajatel.

•• Kasahstani Raudtee president Askar Mamin tegi oma Vene kolleegile huvitava märkuse, et kasahhid olid tänavu esimest korda sunnitud kolm miljonit tonni vilja eksportima Hiina kaudu, sest Venemaa ei võimaldanud neile vedusid. Millel püsib lootus, et kasahhid Eestisse läbi murravad?

Küsimus peitub Venemaa tariifipoliitikas. Venemaa transiittariifid tegid selle vilja veo, mis varem liikus Balti riikide ja Musta mere sadamate kaudu, tõepoolest nii palju kallimaks, et see veeti läbi Hiina. Venemaa-Valgevene-Kasahstani tolliliidu tulekuga peaksid need probleemid nüüd kaduma. Kuid praegu ei ole selgeid vastuseid, kuidas see tolliliit toimima hakkab. Lootus on suur, et transiiditariifid kaovad selle liidu raames ära.

•• Kui palju naftatooteid Eestist Ust-Lugasse kaob?

See terminal, mis nüüd esimeses järgus valmis saab, on võimsusega kaheksa miljonit tonni.

•• Kui kasahhid vedasid eelmisel aastal Balti riikide kaudu kolm miljonit tonni kaupu, siis tänavuseks prognoosivad nad mahuks kuus miljonit tonni. Kui palju suudab Eesti sellest endale võita?

Oleme valmis selle kõik vastu võtma, sest meil on nii vilja-, väetise- kui ka naftaterminalid. Väetiseterminalid kuuluvad küll Venemaa väetisetootjale Akron, kes võib-olla soovib eelistada oma tehaste toodangut.

•• Aasta alguses eraldasite raudtee infrastruktuuri ettevõtte ja operaatorfirma. Kas kõne alla võib tulla operaatorfirma taaserastamine?

Seda otsustab valitsus, kuid need küsimused tõusevad aeg-ajalt. Valitsus on öelnud, et kui on olemas asjalik pakkumine, siis ollakse valmis seda kaaluma. Konkreetseid tegevusi erastami-seks ei tehta, kuid valmisolek on olemas. Praeguseks on kaubavedude ettevõte viidud nii kaugele, et ta kahjumit enam ei tooda.

•• Kaubaveoettevõttele kuuluvad ka kuulsad Ameerika vedurid. Kas Venemaaga sõlmitud vedurimeeskondade üle piiri lubamise leping tagab, et need vedurid võivad lõpuks ka Venemaa territooriumile sõita?

Vene vedurid sõidavad Eesti territooriumile. Varem me ei maksnud nende vedurite kasutamise eest või maksime väga vähe.

•• Kas asjaolu, et General Electric asus Venemaa tolliliidu partneri Kasahstani territooriumile rajama veduritehast, võib Eesti Raudtee „ameeriklastele” avada ukse Venemaale?

Seda ei juhtu. Kasahstanis toodetavad vedurid on alla 25-tonnise teljekoormusega. Meie veduritel on 32 tonni teljele ja neid ei taheta ilma pikaajaliste katsetusteta Venemaa territooriumile lasta. Kui Koidula piirijaam saab valmis, siis meil pole enam ka vajadust Venemaale oma veduritega sõita.