Vene transpordiettevõte ei saa täita oma lubadust nn Hiina terminal aastaga valmis ehitada, sest terminali alune pind peab ehitustehniliste põhjustel veel vajuma, kinnitas Transiidikeskuse ASi juhatuse esimees Erik Laidvee.
Transiidikeskusele kuuluv konteinerterminal Muuga CT konkureerib koos Venemaa transpordifirmaga Rail Garant uuele konteinerterminalile Muuga sadamas. Konkursi tulemused selguvad teisipäeval.

-Teie konkurent nn Hiina terminalile Rail Garant avaldas täna põhjalikus intervjuus oma seisukohad juhuks, kui ta peaks võitma.

See on imelik, et ta andis intervjuu, sest me mõlemad oleme alla kirjutanud konfidentsiaalsuslepingule ja ei tohiks praegu kommentaare anda.

-Kas selles intervjuus oli avaldatud andmeid, mis konfidentsiaalsuslepinguga vastuollu lähevad?

Meie oleme oma pakkumise teinud, meie arvame, et meie pakkumine oli parim ja leiame, et poleks õige aeg avaldusi teha.

-Juhul, kui kaalukeel langeb Muuga CT kasuks, siis kui kiiresti olete teie valmis selle terminali valmis ehitama ja tööle panema?

Meie eelis konkurentide ees on juba kohapeal töötav terminal, kus tänavu aasta esimese kahe kuuga on olnud kasv 30 protsenti. Meie ei pea kaubavoogu enam hakkama kusagilt otsima.

Me tahame teha terminali ehituse etapiviisiliselt selliste 20 miljoni euro suuruste investeeringutena.
Kõigepealt saab hakata ehitama sellel kaheksal hektaril terminali maapoolsel osal, kus pinnas on juba vajunud. Sealt liiguks edasi 17. kai kasutusele võtmisele.

-Kui kaua terminali merepoolne osa vajuma peab, et seda üldse oleks mõtet kasutusele võtta?

Ehitus sai valmis eelmise aasta juuli alguses. Ehitajate sõnul toimub kiirendatud vajumine aasta või pooleteise jookasul.

-Kas see tähendab, et puht ehitustehnoloogiliselt poleks võimalik hakata seda terminali hakata autonoomselt ehitama enne aasta möödumist?

Kõik on võimalik, aga siis tuleb arvestada täiesti ootamatute lisakuludega, mis võivad tekkida ootamatutest äravajumistest. Ehitatud asi võib lihtsalt ära laguneda.

Terve kommunikatsioonide võrk, mida operaator peab rajama on meetri paksune ja vajumine võib kommunikatsioonid lihtsalt lõhkuda.

-Kas teiepoolne kolmeetapiline investeerimisplaan tähendab kolme aasta pikkust aega terminali kasutusele võtuks?

Meie teeksime asju ikkagi põhjendatult, mitte nii, et teeme ühe korraga valmis ja siis vaatame viis aastat seda tühja platsi.
Meie plaani puhul võib tõepoolest rääkida kolmest kuni viiest aastast.

Kui Rail Garant väidab, et neil on eksportkaup, siis see pole päris täpne. Nemad on ekspedeerijad ja neil endil ei ole mingisugust kaupa.

Kui nad lubavad kauba Peterburist siia suunata, siis see näitab kohalike olude mitte tundmist. Neil ei ole mingisugust konteinerterminali ehitamise kogemust ja nad ei tea milliste raskustega nad siin kokku puutuvad.
Venemaal kehtib endiselt valitsuse korraldus, mis käsib Vene kaupu Venemaa sadamatesse suunata. Neid korraldusi pole keegi tühistanud, pigem vastupidi.

-Kuna Muuga CT töötab Venemaa impordi peale, siis kas impordi suhtes ei ole piiranguid kehtestatud?

Impordile ei ole piiranguid. Meie püüame ka niipalju kui võimalik samuti ekspordikaupa saada, aga seda pole lihtne siia saada.

-Sadama poolt vaadatuna tundub ahvatlev uus operaator, kes toob teie terminalile vastassuunalise kaubavoo. Milline oleks see efekt, kui kogu terminal oleks vaid teie käes?

Ühise terminali võimsus oleks tunduvalt suurem kui kahel eraldi seisval.
Sadam pakkus uue terminali võimuseks eraldi seisvana 350 TEUd aastas, meie pakkusime ühise terminalina 550 TEUd. Integreerituna on võimalik teha suuremaid mahtusid. Meil ei ole vaja ehitada täiendavaid hooneid, autopääslaid ja raudteeharusid.

Minule tundub täiesti arusaamatu nende plaan hakata konteinereid autodega kusagilt kaugelt juurde vedama.

Sinna terminali on võimalik raudtee sisse viia, kuid see võtab ruumi ära, terminal muutub ebaefektiivseks. Meil on need asjad kõik juba olemas.

-Kas teil on uute kaubavoogude jaoks partnerid olemas?

Meil on lepingud suurte ookeani laevaliinide omanikega taskus ja meie ei pea enam täiendavalt läbi rääkima hakkama nagu nemad.

-Kas peab paika oletus, et teie peamiseks partneriks võib kujuneda Venemaa suur transpordikompanii FESCO?

Seda ma ei saa praegu kommenteerida. Oleme strateegilise partneri kaasamiseks avatud, sest ilma strateegilise partnerite on siin hüppelist kaubavedude kasvu raske saada.

Tallinna Sadam võiks nüüd selle konkursi võitja välja kuulutada.

-Kas võitja teatamisega on siis viivitatud?

Kõik võimalikud välja lubatud tähtajad on ammu lõhki läinud. Konkursi tingimuste kohaselt oleks võitja pidanud välja kuulutama hiljemalt 25. jaanuaril. Leping pidi olema sõlmitud veebruari lõpuks. Venitamist pole mitte millegagi põhjendatud.

-Ümbrike avamisel saite te koos konkurendiga vastastikku pakkumise sisuga tutvuda. Kumb tegi parema pakkumise?

Meie tungival nõudmisel loeti pakkumised koha peal ette. Kui meie arvutada oskame, siis meie pakkumine peab olema parem.