Iluaiandus jagatakse kuueks valdkonnaks: istikute jae- ja hulgimüük, puukoolid, lõikelilled, toalilled, sise- ja välihaljastus, murukasvatus.

“Aianduskeskus Ceres on spetsialiseerunud iluaianduse ühele valdkonnale – lilled, ilupuud ja -põõsad ning haljastusteenus koos aiakujundusega, mis on samuti kasvanud 30–35 protsenti aastas,” ütles AS Ceres juhataja Raigo Roosve.

Kui tavamõistes käsitleb inimene Roosve sõnul aianduse all marjapõõsaid, viljapuid ja juurikaid, siis tänaseks on inimeste tõekspidamistes toimunud muutus. Üha rohkem peetakse nüüd aianduse all silmas iluaiandust, mille alla kuuluvad haljastus, ilupuud ja -põõsaid, kõik lõike- ja potililled ning istikud. Põhjuseks on ehitusbuum, igal aastal vajab 2000 uut elamut haljastust.

Istikute müügi osas on Cerese käes Roosve hinnangul umbes kolmandik Eesti turust, ülejäänud turg jaguneb 12–14 väiksema firma vahel. Haljastuse osa käibest oli firmal 5 miljonit krooni, mis on umbes 10 protsenti haljastusteenuse turust.

“Sel aastal üllatasid meid tulbid, mida müüsime 500 000 tükki. Viimastel aastatel on ettevõtte läbimüük suurenenud 50 protsendi võrra ning sel aastal ootame sama head tõusu,” ütles aianduskeskuse Väst Agro juhataja Marika Pärnoja.

“Oleme püsilillede tootjad. Praegu müüvad paremini alpitaimed ja muud püsililled. Taimede müük on iga aastaga suurenenud 25 protsendi võrra,” ütles Haide Püsililled juhataja Merle Hannust.

“Eesti aianduse koguturg on kindlasti rohkem tõusnud, 15–20 protsenti,” ütles Rocca Aiakeskuse juhatuse liige Taavi Allikas.

“Müüme aiandusseemneid ja igal aastal suureneb läbimüük keskmiselt 10 protsendi võrra, mis rahaliselt hinnates teeb iga-aastaseks kasvuks ligi kaks miljonit krooni,” rääkis seemnete müügiga tegeleva OÜ NordGarden pearaamatupidaja Õnne Luik.