Eile sai liitri diislikütust Helsingi Hermannin rantatie Neste tanklast hinnaga 1,389 eurot liitri eest, mis oli sama kui hiljuti Tallinna Paldiski maantee Neste tankla hind. Tavapäraselt maksab autokütus, tänu kõrgemale aktsiisi määrale, Soomes palju rohkem kui Eestis.

Neste esindajad kinnitasid, et tegemist on nn kodusõjaga, sest autodega üle Soome lahe reisimisel pole Helsingis toimuvale mingisugust mõju. „See juhtus vaid mõnes üksikus tanklas, kus diislikütuse hind langes alla 1,4 euro liitri eest,“ selgitas Neste Soome pressiesindaja Milla Asikainen. „Hinna langetamise põhjustas tugev kohalik konkurents.“

Vaatamata kohalikele kõikumistele püsib keskmine autokütuse hind Soome Nestes tasemel 1,589 eurot bensiini 95 liitri eest, 1,659 bensiini 98 eest ja 1,489 eurot diislikütuse eest.

” Tavapäratuid hinnakõikumisi Helsingis ei oska kommenteerida, kuid Eesti ja Soome hinnavahe on endiselt tuntav,” tõdes Neste Eesti peadirektor Ivar Kohv. ”Nii Eestis, Soomes kui mujal Euroopas mõjutavad mootorikütuste jaehindu samad tegurid: maailmaturuhind ehk Platts noteering, euro ja dollari kurss, kohalikud maksud ja kohalik konkurents.”

Olulisimalt põhjustab kahe riigi autokütuse hinna erinevusi erinev maksupoliitika. Eestis sisaldab bensiini 95 hind aktsiisimaksu 0,423 eurot, Soomes aga 0,627 eurot. Diislikütuselt korjatakse aktsiisimaksu Eestis 0,393 eurot, Soomes seevastu 0,462 eurot.

Diislikütuse soosimine madalama aktsiisimääraga toob Soomes kaasa selle kütuse väiksema väljamüügi hinna, võrreldes bensiiniga 95. Ehkki ka Eestis maksab diislikütus hooajati vähem kui bensiin.