Üheskoos peaksid need meetmed ELis märkimisväärselt parandama äriühingute maksukeskkonda, muutes selle õiglasemaks ja majanduskasvu paremini soodustavaks, selgitatakse pressiteates.

„Täna esitasime ambitsioonika, kuid realistliku kava, et tagada Euroopa Liidus õiglasem ja majanduskasvu soosivam maksustamine. See toetub põhimõttele, et kõik ettevõtted – nii suured kui ka väikesed, nii kohalikud kui ka ülemaailmsed – peavad maksma makse seal, kus tegelik majandustegevus toimub ja kus nende kasum on reaalselt teenitud,” ütles Euroopa Komisjoni euro ja sotsiaaldialoogi eest vastutav asepresident Valdis Dombrovskis.

Peamised meetmed hõlmavad strateegiat, mille põhjal alustatakse uuesti tööd äriühingu tulumaksu ühtse konsolideeritud maksubaasi kasutusele võtmiseks, ja raamistikku, millega tagada tõhus maksustamine kohas, kus kasumit saadakse. Komisjon avaldab ka koostööd mittetegevate kolmandate riikide maksujurisdiktsioonide nimekirja ning käivitab avaliku konsultatsiooni, et hinnata, millist maksualast teavet peaksid äriühingud avalikustama.

Äriühingute maksustamise eeskirjad Euroopa Liidus ei astu praegu ühes taktis kaasaegse majandusega, nenditakse EK teates. Mõned ettevõtjad kasutavad ära koordineerimata riiklikke meetmeid, et vältida maksustamist ELis. See tähendab liikmesriikide jaoks märkimisväärset tulude vähenemist, suuremat maksukoormust kodanikele ja konkurentsimoonutusi ettevõtjate jaoks, kes maksavad oma osa.

Selle olukorra parandamiseks on tegevuskavas sätestatud ELi uus lähenemisviis äriühingute õiglaseks ja tõhusaks maksustamiseks. Selleks rakendatakse mitmeid lühi- ja pikaajalisi algatusi. Need tuginevad meetmetele, mis kehtestati maksustamise läbipaistvust käsitleva õigusaktide paketiga, mille komisjon esitas märtsis. Uues tegevuskavas sätestatud meetmetes järgitakse ka OECD käimasolevat tööd maksubaasi kahanemise ja kasumi ümberpaigutamise vastu.

E-teenuste maksustamine sellel põhimõttel juba toimub

Selle aasta alguses jõustus käibemaksumuudatus, mille järgi maksustatakse e-teenuste müüki riigis, kus selle tarbija parasjagu on.

See puudutab tasulisi teenuseid, mida osutatakse interneti kaudu – näiteks mobiilirakenduste, arvutimängude, muusika ja filmide allalaadimine ning veebi administreerimine ja tarkvara müük. Kui ostja on füüsiline isik, siis 2015. aasta 1. jaanuarist alates maksustatakse need teenused riigis, kus asub teenuse tarbija.

Praktikas tähendab muudatus ettevõtete jaoks seda, et kõigepealt tuleb neil oma teenust müües kindlaks teha, mis riigis teenuse saaja parasjagu on. Peale selle kehtivad eri teenuste puhul ka erinevad asukoha määramise reeglid.

Näiteks kui Eesti kodanik viibib Saksamaal ja kasutab seal kohvikus tasulist wifi võrku, maksustatakse selle kasutamine Saksamaa maksumääraga, sest wifi võrgu loomiseks vajalikud seadmed on n-ö statsionaarsed ja asuvad ühes kindlas kohas.

Kui seesama Eesti kodanik kasutab Saksamaal viibides mobiiltelefoni andmesideteenust ja tõmbab telefoni tasulise rakenduse, lähtutakse telefoni SIM-kaardist. Kui see on Eesti operaatori oma, tuleb äpi ostmine ja andmesideteenus käibemaksuga maksustada Eestis.

Kui on selge, mis riigis käive tekib, lisab teenuse osutaja arvele käibemaksu just selle riigi käibemaksumäära järgi.

Loe pikemalt siit.