Euroopa lennuettevõtete koondandmeid saab vaadata kahest usaldusväärsest allikast: Association of European Airlines (AEA) ja European Regions Airline Association (ERA). Estonian Airi kohta on vastav info kättesaadav aadressil www.estonian-air.ee uudiste rubriigis lendude täpsuse all.   

AEA koduleht annab ülevaate Euroopa lennuettevõtete kohta. Assotsiatsiooni liikmete lendude regulaarsus (lendude toimumise protsent) oli 2007. aastal keskmiselt 98,5% ja punktuaalsus (lendude väljumise täpsus) 78,9%, mis näitab, et lennufirmad tühistasid keskmiselt 1,5 lendu 100-st ja ettenähtud ajal väljus 78,9 lendu 100-st.

Regulaarsus ja täpsus

AEA toob põhilised tegevusnäitajad esile ka liikmete lõikes ja järjestab nad tulemuste põhjal pingeritta. Näiteks Icelandair on lendude regulaarsuse põhjal esikohal (100%), kuid punktuaalsuse osas alles 19. kohal. See tähendab, et toimusid kõik lennud, kuid hilinemisi oli palju.

Tarom Romanian Airlines võidutseb nii regulaarsuse kui ka punktuaalsuse edetabelis, olles pingereas vastavalt 2. ja 1. kohal.

Kuigi Estonian Air ei kuulu AEA ridadesse, annab tulemuste võrdlemine Eesti rahvuslikule lennukompaniile (lennud Boeingutega) lendude regulaarsuse osas Air Malta ja Tarom Romanian Airlinesi järel 4. koha, punktuaalsuse osas KLM Royal Dutch Airlinesiga võrdselt 12. koha. Konsolideeritud näitajate võrdlemisel (kõik lennud Boeingute ja SAAB-idega) on Estonian Air vastavalt 4. ja 8. kohal.

Boeingu tehase andmeil on lennukitüüpide Boeing 737-300/400/500 lendude toimumise regulaarsus maailmas keskmiselt 99,3%. Estonian Airi Boeingute eelmise aasta vastav näitaja oli 99,7%, mis kinnitab Estonian Airi lennukite nõuetekohast hooldust ja ekspluateerimist.

Teise suurema Euroopa lennuettevõtteid ühendava organisatsiooni ERA kodulehel on praegu eelmise aasta 11 kuu kokkuvõtted. ERA ridadesse kuuluvad näiteks airBaltic ja Finncomm Airlines. ERA andmeil tühistas airBaltic eelmisel aastal keskmiselt 0,4 ning õigeaegselt väljus 63,9 lendu 100-st. Finncomm Airlinesi vastavad näitajad olid 3,4 ja 89,2.

Miks lennud hilinevad?

Eeltoodud arvude analüüsimisel tuleb uurida tulemusi mõjutavaid tegureid, mis paljudel juhtudel ei sõltu lennufirmast.

Kui lendude ärajäämise sagedasemad põhjused on seotud ilmaoludega või tehniliste viperustega, siis hilinemiste puhul on nii ERA kui ka Estonian Airi statistika põhjal enamasti tegu ahelhilinemistega – sagedasem lendude hilinemise põhjus on lennukite rotatsioon. Teisisõnu, kui lennuk hilineb ühelt lennult, lükkab see automaatselt edasi ka järgnevad selle lennukiga tehtavad lennud.

Tehnilistel põhjustel tekib hilinemisi suhteliselt vähe. Näiteks hilinesid Estonian Airi lennud eelmisel aastal tehnilistel põhjustel umbes 3% juhtudest.

Lendude tühistamise või pikaajalise hilinemise korral hoolitsetakse reisijate eest. Reisijate õigusi lennu ärajäämise või pikaajaliste hilinemise puhul reguleerivad mitmed õigusaktid, millega saab muu hulgas tutvuda ka Estonian Airi kodulehel.

Lennuettevõte pakub sõltuvalt asjaoludest reisijale abi ja hoolitsust lennust mahajätmise, lennu tühistamise või pikaajalise hilinemise korral. Lennureisist mahajätmise või lennureisi tühistamise korral pakutakse reisijale võimalust lennata mõne teise lennuga või saada piletiraha tagasi.

Lennu pikaajalise hilinemise korral pakub lennufirma hoolitsust: toitlustust ja hotellimajutust, juhul kui lendu tuleb oodata järgmise päevani, ning transporti lennujaama ja majutuskoha vahel. Reisijatel võimaldatakse kasutada sidevahendeid (kaks kõnet, teleksiteadet, faksi või elektronkirja). Juhul kui reisija on teinud kõnekulutusi näiteks isikliku telefoniga, hüvitatakse need kuluarvete alusel.

Hilinemine

Esimene hilinemine tuleneb:

•• piirangutest lennuliikluses – näiteks ei saa lennukid ettenähtud ajal maandumis- või õhkutõusmisluba

•• lennujaama või riigi poolt kehtestatud piirangutest

•• lennujaama ümberehitustöödest või lennukite parkimisplatside kaugusest reisiterminalist

•• reisijate ja pagasi teenindamise ebapiisavast kiirusest lennujaamas jpm