"Tehnilised nõuded tehnoülevaatuste jaoks, mis sisse viime, on väga kõrgel tasemel," ütles korraliste tehnoülevaatuste eelnõu raportöör Werner Kuhn.

Saadikud hääletasid kohustuslike tehnoülevaatuste kehtestamise poolt mootorratastele kõigis EL liikmesriikides alates 2016. aastast. Samuti hääletati tehnoülevaatuste poolt motorolleritele alates 2018. aastast juhul, kui Euroopa Komisjoni koostatava aruande kohaselt selline meede on tõhus.

Korralise ülevaatuse peaksid läbima ka teatud tüüpi haagised ja haagissuvilad. Raportis leitakse, et haagised, mille täismass ületab 2 tonni, ning haagissuvila tüüpi haagised, mille täismass ületab 750kg, peaksid samuti läbima tehnokontrolli.

Kehtivad ELi miinimumnõuded tehnoülevaatuste sageduse kohta autodele jääksid samaks: esimene tehnoülevaatus neli aastat pärast sõiduki registreerimist ning seejärel ülevaatused iga kahe aasta järel.

Tarbesõidukite teeäärne kontroll

Et tõhustada tarbesõidukite teeäärset kontrollimist, soovivad saadikud kehtestada riskiastme hindamise süsteemi. Süsteemi alusel määratakse ettevõtetele riskiprofiil vastavalt ettevõtte tarbesõidukite tehnokontrolli käigus leitud puuduste arvule ja raskusastmele. Liikmesriik võib kohustada inspektoreid riskiastme hindamise süsteemi alusel valima eelisjärjekorras teeäärseks tehnokontrolliks kõrgema riskiprofiiliga ettevõtete sõidukeid.

"Teeäärsed tehnokontrollid erinevad suurel määral erinevates liikmesriikides ja seetõttu on vaja ühtlustada reegleid EL tasandil," ütles teeäärse tehnokontrolli raporti eest vastutav saadik Olga Sehnalová. Raporti kohaselt tuleks kergemate tarbesõidukite suhtes samuti rakendada teeäärset kontrolli.

Sõidukite registreerimisdokumendid

Registreerimisdokumente puudutavas raportis rõhutavad saadikud, et sõidukeid puudutav info peab olema registreeritud riiklikes elektroonilistes andmebaasides.

„Andmebaaside laiem kasutamine tagab, et Euroopa teedel liiguvad tehniliselt korras ja keskkonnanõuetele vastavad sõidukid. Nii selle kui ka mitmete teiste raportis sisalduvate muudatusettepanekutega vähendame reaalselt paberi raiskamist, ühtlustame registreerimisreegleid ja suurendame kontrollimise võimalusi,“ ütles registreerimisdokumentide raporti autor Vilja Savisaar-Toomast.

„Samuti tegin ettepaneku, et sõiduki omanikul peab olema õigus ja võimalus sõiduk omal soovil alaliselt registrist kustutada, kuna kõigis liikmesriikides ei ole piisavalt reguleeritud õiguslik seisund ning vastutus kahjude eest sõiduki müümise ja uuesti registreerimise vahelisel ajal,“ lisas ta.

Parlament toetas samuti Euroopa Komisjoni ettepanekuid kehtestada tehnoülevaatuste ning teeäärse tehnokontrolli reeglid määrustena, mitte direktiividena. Samas rõhutasid nad, et liikmesriikidel peaks olema võimalik kehtestada EL miinimumnõuetest rangemaid nõudeid.
Vastuvõetud muudatustega raportite alusel soovivad saadikud alustada läbirääkimisi EL Nõukoguga, et jõuda esimese lugemise kokkuleppeni.

Uued reeglid täiendaksid juba kehtivaid EL miinimumnõudeid tehnoülevaatuste, teeäärse tehnokontrolli ja registreerimisdokumentide kohta.