“EMEX tegeleb jäätmekäitlusega kogu aeg, sest metalli ja romuautode vastuvõtt on ka selle üks osa,” ütles keskkonnaministeeriumi jäätmeosakonna juhataja Peeter Eek Eesti Päevalehele. “Kui EMEX näeb väljundit elektroonikas ja rehvides, on see positiivne.”

EMEX võtab külmikutest välja freooni, tükeldab pleki ja purustab plastmassi.

“Euroopa auto- ja elektroonikadirektiiv on sisse toonud tootja vastutuse põhimõtte, mida tuleb ka Eestis hakata täitma,” ütles EMEXi juhatuse esimees Ilmar Jõgi. “See tähendab, et iga auto, rehvi ja külmiku maaletooja peab hoolitsema selle eest, et need hiljem ettenähtud korras ka utiliseeritakse.”

Rehviliit kuulutas ligi kuu aega tagasi välja vähempakkumise kuni 12 000 tonni kasutatud rehvide utiliseerimiseks aastas. Pakkumisi oodatakse kuni 15. septembrini, EMEX võtab sellest osa.

Euroopas loetakse normaalseks, kui toode võetakse uuesti kasutusele 80–90 protsendi ulatuses. “Vana auto puhul tohib prügimäele sattuda vaid pori, mis auto külge jääb. Plastik, klaas ja tekstiil võetakse uuesti kasutusele, sest põletamist loetakse viimaseks abinõuks,” lisas Jõgi.

Soomes on iga uue autokummi hinnale lisatud 1,85 eurot ehk ligi 30 krooni, mille eest kindlustatakse kummi hilisem käitlemine. Selle raha eest tuleb käidelda 2-4 kummi, sest on kümneid tuhandeid kumme, mille pealt seda tasu võetud ei ole.

EMEX plaanib rehvid töödelda ehitusmaterjaliks. Maailmas on sama tehnoloogia juba laialdaselt kasutusel.