Kui varem oli ASi Eesti Metallieksport (EMEX) peamiseks tegevuseks metalli kokkuost – sellest osa koguse ümbertöötlemine – ning edasimüümine, siis praegu väheneb vahenduse osakaal üha töömahukamaks muutuva ümbertöötlemise kasuks. “Tooraine muutub üha kirjumaks, metall vähemaks,” ütles EMEXi juhatuse esimees Ilmar Jõgi.

Olmejäätmeid prügikasti koguvale tavakodanikule seni selgemini tajutavatest prügikäitlejatest nagu Ragn-Sells või Cleanaway tõttu eemalseismiseks ei näe Jõgi põhjust: “Prügi on vana kommunaalmajanduse mõiste, tänane mõiste on jäätmed. Kui räägime jäätmetest ja jäätmekäitlusest, siis EMEX on täpselt samasugune jäätmekäitleja.”

Tema hinnangul on Eesti jäätmeturu maht umbes miljard krooni, see sisaldab jäätmeid alates olmeprügist kuni ohtlikud jäätmeteni välja. Tegemist on tõusva turuga, seda arvestades nii jäätmete tootmist elaniku kohta kui ka käitlushindade kasvu.

“Miks meid ei taheta selles jaotuses täpselt vastu võtta on see, et nemad on teenuste osutajad. Meid pole vaadatud teenuste osutajana päris tõsiselt,” sõnas Jõgi, lisades, et näiteks EMEXi pakutav vahetuskasti teenus on sama, mis Cleanawayl, kui see viib oma kasti lammutustööde puhuks ehitusobjektile. Samuti on ta sõnul Ragn-Sells olmeprügile lisaks elektroonika käitlemise valinud, sama moodi plaanib ka EMEX elektroonikajäätmetega tõsisemalt tegelema hakata. Küll pole EMEX elanikele otseselt juurde pääsenud muud moodi kui autovrakkide ja kodumasinate kogumiskampaaniatega.

“Selle aastaga läheme oma metallimahtudes natuke tagasi, kasuminumbris ilmselt ka,” ennustas Jõgi. “Üritame enda kätte saada jäätmetes olevat metallivoogu muudest tooraineallikatest ehk autokäitlust.”

Prognoosi kohaselt väheneb EMEXis umbes poole võrra senisega (30-40 000 tonni aastas) võrreldes vana ja raske vanaraua osatähtsus. Juurde tuleb igasugust kerget plekist materjali ning nn värvilist segamaterjali. “Kui praegu arvestame, et EMEX töötleb kusagil 220 000 tonni vanarauda aastas, siis kui vaadata arenevaid riike ja inimese kohta tulevat kogust peaks see Eestis peaks olema 150 000 tonni,” lausus Jõgi.