Eesti liikluskindlustusfondi andmetel on 70% Eestis müüdavaist USA-st toodud autodest teinud avarii. „Muidu ei tasuks kasutatud autosid ju nii kaugelt siia tuua,” selgitas maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra Autolehele auto­ärimeeste motiive. Õnneks on Ameerika autode räpane äri kergesti kontrollitav, kuna paljudest Euroopa riikidest erinevalt on USA autode minevik tuvastatav kahest päringuportaalist – Carfax ja Autocheck. VIN-koodi sisestamisel näeb sealt nii auto eelmisi omanikke, avariisid, läbisõitu kui ka võimalikku dokumentidega vusserdamist.

Autoleht kammis Auto­checki abil läbi hulga auto24.ee USA-st toodud ja kuni kuus aastat vanade autode müügikuulutusi.

Nii avastati, et Lexuse Tallinna esinduses müüdi 2010. aasta džiipi Lexus GX 460, mille kuulutuses oli kirjas „läbinud põhjaliku müügieelse kontrolli Lexus Tallinna hooldekeskuses”. Autocheckist (AC) VIN-koodi kontrollides selgub aga, et auto tegi USA-s Floridas avarii ja pandi seal oksjonile raamivigastusega. Lexuse esinduses kehitati Autolehe päringu peale õlgu: „Me autot kontrolli käigus lahti võtma ju ei hakka.”

Tulekul uppunud autod

Autolehe ajakirjanik leidis avariilise „ameeriklase”, sedakorda Toyota Camry, ka Toyota esindusest, kus sõiduk oli komisjonimüügis. USA andmebaas näitab, et Camry tegi USA-s nii ränga avarii, et kindlustusfirma pidas seda mahakandmisele minevaks. Pealegi on teel Ameerikast Eestisse auto läbisõit tunduvalt vähenenud. Autolehe küsimustele auto mineviku kohta müügimehed vastata ei osanud: „Kust me seda ajalugu uurime? Helistame Ameerikasse või?”

Avariiliste „ameeriklaste” kõrval peaks Eestit lähiajal tabama veel ka mullu 29. oktoobril USA idarannikut rüüstanud orkaanis Sandy uppunud autode tulv – soolases ookeanivees ulpis hinnanguliselt 250 000 autot, millest 36 000 olid tuttuued.

Ameerika Auto juhataja Rasmus Schneider hoiatab, et osa neid on juba USA oksjoneil maha müüdud, mõni kuu kulub autode Euroopasse vedamisele ja kiirele elustamisele ning siis asutaksegi neid siin maha parseldama. Selline auto võib Schneideri sõnul olla isegi suurem nuhtlus kui pärast liiklusõnnetust ülesklopsitu, sest merevee tekitatud elektroonikahädasid tavaliselt välja juurida ei õnnestugi.



Maanteeameti kodulehel saab autode ajalugu kontrollida

Eesti Päevaleht kirjutas mullu sügisel, et maanteeamet loob päringuvõimaluse kontrollida ka auto odomeetrinäitu.

Nüüd on rakendus valmis ja maanteeameti kodulehel olemas. Päring maksab kaks eurot ja selle vastusena kuvatakse küsitud autoga seoses Eesti liiklusregistris tehtud toimingute ajalugu alates 1999. aasta lõpust.

Maanteeamet on oma kodulehele üles pannud lingid ka teiste riikide autoandmebaasidele, sealhulgas need USA andmebaasid, mille olemasolust Lexuse ja Toyota esinduses midagi polnud kuuldud.