Estonian Airi 2012. aastal päästma tulnud Rootsi lennundusguru Jan Palméri koha on pankrotihaldurid nüüdseks küll üle võtnud, kuid Palmér pole Eestit kaugeltki maha jätnud. Hoopis vastupidi: kuna kogenud eksperdi nõu on väga hinnas ka uue lennufirma Nordic Aviation Groupi (NAG) loojate hulgas, siis esmakordselt kinnitab Palmér just Ärilehele, et on algusest peale NAG tegemistega kursis olnud ja juhtidele nõu andnud. „Mina soovitasin NAG-l just Adriaga koostööd teha ja nende platvormil alustada, kui nad valisid kahe pakkuja vahel – kas sloveenlaste Adria Airways või rootslaste NextJet. Tean seda lennufirmat (Adriat-toim.) juba väga pikka aega ja sellepärast tean, et tegemist on hea ettevõttega,” rääkis Palmér.

Selgituseks olgu öeldud, et Estonian Airi juhi kohalt NAG-d juhtima minna poleks Palméril võimalikki olnud, seda oleks Euroopa Komisjon käsitlenud Estonian Airi tegevuse üleminekuna. Nõu anda ei keela aga keegi ja seega registreeriski Palmér tänavu veebruari lõpus Eesti äriregistris konsultatsioonifirma Palmer Aviation And Management OÜ. Ka Rootsis on Palmer seotud mitmete firmade ja organisatsioonidega, kuid ta enda kinnitusel on siin ikkagi mugavam nõu anda just Eesti firma kaudu.

Aitab ka Adriat päästa

Kas tegelikult tehakse Eesti uues lennufirmas kõik otsused siis rootslase heakskiidul? „Mina otsuseid ei tee, aga me räägime omavahel palju,” muheles Palmér vastuseks. „Mul on lennunduses palju kontakte ja tutvusi, olen siiani Euroopa regionaalsete lennufirmade assotsiatsiooni (ERA) asepresident ja seega saan aidata Nordical n-ö jalga ukse vahele saada.” Peale selle tegeleb Palmér aktiivselt ka NAG-le allhankelendude leidmisega, mis on osa lennufirma äriplaanist ja sisuliselt ainus võimalus kasumit teenida (vt kõrvallugu).

Kuid Palmér pole piirdunud ainult Eestiga. Ka NAG-le teenust osutava Adria tulevik rippus vahepeal juuksekarva otsas. Polnud kindel, kas riigi omandis olevale Sloveenia lennuettevõttele leitakse erainvestor või tuleb sellegi pankrot välja kuulutada. Nüüdseks on aga Sloveenia riigiettevõtete haldusfirma SDH allkirjastanud lepingu Saksamaa investeerimisfondiga 4K Invest, kes ostab riigi osaluse ehk 91,58% lennufirmast (ülejäänu kuulub väikestes osades peamiselt pankadele). 8. märtsil kinnitas SDH, et tehingu tingimuseks olnud 3,1 miljoni eurone aktsiakapitali suurendamine on riigil tehtud, nüüd jääb veel üle oodata 4K Investi kinnitust omapoolse miljoni euro suuruse kapitalimaksega.

Palméri sõnul annavad sellised tehingud lootust ka Eestile, kui siinsest Nordicast on kujunenud tõsiselt võetav lennufirma.

Siin tulebki taas mängu Jan Palmér, kes tegutseb nõuandjana ka Adria juhtkonna ja Saksamaa investorite juures ning aitab oma nõuga Adria Airwaysi päästa. „Minu töö seisneb just lennufirma tegevuse ümberpööramises, mina erastamis- ja investeerimisprotsessis ei osale. Seda, kuidas 4K fond Adria leidis, mina ei tea, aga 4K Invest on väga kogenud ülesostetavate ettevõtete päästmises ja neil on selles vallas ette näidata üle 200 eduloo.” Palméri sõnul annavad sellised tehingud – suur investeerimisfond huvitub väiksest Euroopa lennufirmast – lootust ka Eestile, kui siinsest Nordicast on kujunenud juba tõsiseltvõetav lennufirma ja kui riik erainvestorit otsima hakkaks. „Adria on tegelikult tugev ja pika ajalooga ettevõte, aga nüüd tuleb seda kuluefektiivsemaks muuta. Julgen öelda, et Estonian Air oli viimastel tegevuskuudel palju efektiivsem kui Adria praegu ja ka osa süsteeme toimis Eestis palju tänapäevasemalt,” rääkis Palmér. „Investorid tahavad Adrias muudatuste tegemisega kiirelt edasi liikuda.”

Ka NAG seisukohast on Adria erastamine hea uudis, rõhutas Nordic Aviationi juhatuse liige Erik Sakkov. „See lisab meie koostööle veelgi kindlust. Kogenud Saksa investorid annavad ettevõttele kindlasti uue hingamise ja omapoolset kompetentsi.” Sakkovi sõnul on neil Adriaga koostööleping 2017. aasta lõpuni, aga praeguse hea koostöö tõttu kaaluvad nad kindlasti lepingut pikendada ja koostööd süvendada. „Peagi saame tööle ka online check-in’i teenuse ja pakkuda peale selle ka through check-in’i, mis võimaldab Tallinnast saada ka ümberistumisjaamades vajalikud pardakaardid,” ütles ta.

„Praegu lendab kaks CRJ700 lennukit Eesti meeskondadega, aprilli alguses lisandub veel kaks CRJ900 lennukit ja siis jääb kuni sügiseni ainult üks BMI lennuk teenindama Tallinna-Stockholmi liini. Kõik teised lennud toimuvad juba Nordica lennukitega,” kinnitas Nordic Aviationi juhatuse liige Erik Sakkov. See tähendab, et peagi saab Nordica pea täielikult loobuda Adria kaudu wet lease’i (lennuki rentimine koos meeskonnaga) sisseostmisest, mis on praegu kulukaim osa Eesti uue lennufirma tegevusest. Peale selle on „meie” Bombardierid uuemad ja võimsamad, mis peaks vähendama näiteks lendude hilinemist. Kolmest Bombardier CRJ900-st, mida renditakse 13 aastaks Transpordi Varahalduselt, jääb kaks lennukit sõitma Eestist algavatel liinidel ja kolmas pannakse välismaal tellimuslendudega n-ö raha teenima. Praegu osutab NAG allhankelende näiteks Örebro-Kopenhaageni liinil ja nii Sakkovi kui ka Jan Palméri kinnitusel lisandub selliseid rahateenimisvõimalusi suvel veelgi.