Olen Tallinnas tegutsev FIE, kuid osutan teenust ainult juriidilistele, mitte eraisikutele. Sel juhul mul müügimaksu kohustust pole?

Ei, müügimaksu kohustust ei ole, sest tehingud juriidiliste isikutega ei kuulu maksustamisele.

Mille alusel teen kindlaks, et ostja näol tegulõpptarbijaga, mitte juriidilise isikuga?

Lõpptarbija on nii juriidiline kui ka füüsiline isik. Tähtis on eristada tehinguid juriidiliste ja füüsiliste isikutega. Maksuhaldur ei saa nõuda ettevõtjalt rohkemat kui omahoolsuskohustuse täitmist, st ettevõtja peab olema suuteline tõendama, et ta on täitnud oma hoolsuskohustuse eristamaks tehinguid füüsiliste ja juriidiliste isikutega. Maksuhalduri jaoks on piisav tõend näiteks juriidilisele isikule väljastatud arve.

Kui müün juriidilisele isikutele, siis kas sel juhul kaupadele müügimaksu ei lisata?

Saan teie küsimusest aru, et soovite teada, kas tehingud juriidiliste isikutega on maksustatud müügimaksuga või mitte. Vastus on, et müügimaksu ei pea tasuma tehingutelt juriidiliste isikutega.

Kui müügimaks ära kaotatakse, kas ettevõtjad-tarbijad saavad selle tagasi ja kes maksab?

Kohalike maksude seadus näeb ette ühe kohaliku maksuna müügimaksu. Omavalitsusel on õigus müügimaksu oma territooriumil kehtestada, seda Tallinn ka teinud on. Kui kohalike maksude seaduse vastav säte tunnistatakse kehtetuks, siis seda ei tehta tagasiulatuvalt, st tasutud müügimaksu ei tagastata.

Harku vallas on müügimaks olnud kasutusel juba 15 aastat ja tuleb tunnustada, et minuni jõudis see info alles eelmise aasta lõpus. Järelikult pole sellega probleeme tekkinud.

Samuti pole ma täheldanud,et Tabasalu Säästumarketis oleksid oluliselt kõrgemad hinnad kui Tallinna omades. Hinnad on täpselt samad ja vahel on ka soodsamaid pakkumisi.

Mul on sellega seoses küsimus, et miks müügimaksu vastased on kogu aeg meedias nö pildil ja levitavad valesid müügimaksu kohta, kuid Tallinna linnavalitsuse seisukohti ja põhjendusi, mis on tegelikult väga õiged, ei ole üldse kuulda ja näha?

Oleme nõus, et meedia vahendusel on kuulda üsna palju eksitavaid arvamusi ja kommentaare müügimaksu teemal. Oleme ka mitmeid kordi linna seisukohti väljendanud, kuid kahjuks jääb ikka silma pigem negatiivne kui positiivne. Mööname, et uue maksu kehtestamine ei ole kerge ei maksukohustuslastele ega ka maksuhaldurile, kuid leiame, et see ei ole ületamatu takistus müügimaksu rakendamisel.

Kas oli õige praegusel raskel ajal, kui paljudel ei ole tööd, palkasid on vähendatud, lisada veel inimeste ostudele müügimaks? Paljud inimesed loevad igal hommikul oma sente, kas jätkub raha leiva ostmiseks. Kas linn saab ikka täita oma kassat vaeste inimeste arvel? Kuidas parandab müügimaks Tallinna linnaelu keskkonda, eelnevatele küsimustele tuginedes? Kui ma ostan poest omale näiteks toiduaineid 100 krooni eest, kui palju pean maksma sellepealt müügimaksu? Eile telerit vaadates, oli paljudel firmadel müügimaksul kummalised protsendid!

Linna poolt täiendavate kohalike maksude kehtestamise näol ei ole tegemist püüdlusega lahendada ühekordseid probleeme, vaid tegemist on linna püüdlusega tagada omavalitsustele omane põhitunnus ehk finantsautonoomia, mis on sätestatud ka Eesti Vabariigi Põhiseaduses.

Nii on mitmed sõltumatud väliseksperdid (linnale iga-aastaselt krediidireitingut andev rahvusvaheliselt tunnustatud reitinguagentuur, Rahvusvaheline Valuutafond) tõdenud, et Eesti omavalitsustel puudub tänasel päeval nii oma tulude kujundamise osas kui ka kulutuste osas piisav paindlikkus.

Vabariigi Valitsus on kohalike omavalitsuste rahastamise viinud miinusseisu, mis tingis vajaduse linnal endal leida võimalusi eelarve stabiliseerimiseks.

Maksuvabastuste kehtestamisel on arvestatud, et maksuvabastus kehtiks kaupadele, mis on eriti olulised majanduslikult kõige raskemas seisus olevatele Tallinna linna elanikele.

2010. aasta 1. juunist kuni 31. juulini võib kaupleja Tallinnas asuvas tegevuskohas kauba lõpphind olla suurem kaubale või sellemüügipakendile märgitud või kauba vahetusse lähedusse välja pandud müügihinnast või ühikuhinnast ning teenuse lõpphind olla suurem teenuse osutamise kohta välja pandud pakutavate teenuste hinnakirjas või teenuse hinna arvutamise aluseid kirjeldavas muus dokumendis märgitud müügihinnast või ühikuhinnast kuni üks protsent, kui kaupleja teenindussaali sissepääsu või kassa juurde on väljapandud vastav informatsioon. Kui hinnad erinevad rohkem kui üks protsent, ei ole selline tegevus õiguspärane.

Kas müügimaksu lisan arvele vaid ja ainult siis, kui arve on adresseeritud eraisikule? Arvet firmale, MTÜ-le, haridus- ja riigiasutusele jms esitades ei ole vaja lisada müügimaksu?

Müügimaksu arvel näitama ei pea, kuid võib. Müügimaks on maks kauplejatele. Müügimaksu ei pea tasuma tehingutelt, mis tehakse juriidiliste isikutega.

Kas deklaratsiooni pean esitama igakuiselt ka siis, kui ühtegi tehingut eraisikule polnud ja kordagi müügimaksu kelleltki ei kasseerinud?

Maksukohustuslane (kui on täidetud maksukohustuslase tingimused), kellel on ajutiselt majandustegevus peatatud või ei ole mingil perioodil tehinguid füüsiliste isikutega, on kohustatud esitama nulldeklaratsiooni.

Kuidas jääb aktsiisikaupade (eriti pean silmas autokütuseid) müügimaksuga, mis iseenesest on Euroopa Liidus keelatud?

Aktsiisikaupade puhul tuleb lähtuda kehtivast määrusest, mille kohaselt ei ole aktsiisikaubad müügimaksust vabastatud.

Tallinna linn on usinastiasunud turge rajama. Kas minul on kliendina õigus küsida turumüüjalt paberit, kus oleks näha kõik minu poolt sooritatud ostu pealt makstud maksud, sh müügimaks? Kui palju arvate turgudelt müügimaksu laekuvat?

Kui turul kauplejad müüvad oma tooteid müügipileti alusel, ei ole nad müügimaksukohustuslased.

See müügimaks on täielik jama. Küsimus: kellele seekasulik on?

Müügimaks on kasulik üldjoontes kõigile Tallinna linna elanikele, kuna müügimaksust laekuva tulu abil osutatakse teenuseid linnaelanikele.

Millal prognoosite müügimaksu lõppu? Kas teie isiklikult arvate, et müügimaks on Tallinnas mõistlik ja vajalik ja põhjendatud maks?

Müügimaksu rakendatakse alates 1. juunist 2010 ning kehtivad õigusaktid ei näe ette, et määrus tunnistatakse mingist ajast kehtetuks. Müügimaksu määruse on vastu võtnud Tallinna Linnavolikogu, ettevõtlusametil kui maksuhalduril ei ole kohane kommenteerida linnavolinike otsuste mõistlikust.

Kui tangin tanklas ettevõtteautot ja tšekile on lisatud müügimaks, siis kuidas selle tagasi saab? (Ütlen ette ära, et ei oma ega tahagi omada tanklate krediitkaarte.)

Müügimaksu ei tagastata, see on kaupleja maks.

Kui Tallinna linn omamüügimaksu mõtlematu korralduse pärast kohtusse kaevatakse, mida kindlasti tehakse, ja Tallinna linn kohtuvaidluse kaotab, mis juhtub samuti päris kindlasti, siis millistest allikatest kavatsetakse tekkivad nõuded ja trahvid kinni maksta? Kuidas aitavad arulagedate ametnike põhjustatavad kahjud pealinna "finantsautonoomiat" kasvatada?

Õigust mõistab Eesti Vabariigis kohus. Kui kohtukulud tekivad, siis need linn ka kannab.

Kas müügimaks laieneb ka nendele firmadele, kes ei ole Tallinna äriregistris, aga teenust osutavad Tallinnas? Millal mul üldese tekib kohustus müügimaksu arvestada ja millal mitte? Kuuldavalt ei piirdu Tallinna linna müügimaks vaid Tallinnaga. Miks peab ülejäänud Eesti maksma Tallinna linnale maksu?

Jah, müügimaks on tegevuskohajärgne kohalik maks.

Maksukohustuslane on kaupleja kaubandustegevuse seadusemõistes:

* kes on registreeritud majandustegevuse registris;

* kelle tegevuskoht on Tallinna linna territooriumil;

* kes tegutseb jaekaubanduse, toitlustuse või teeninduse valdkonnas.

Ettevõtted, kes vastavad antud tingimustele on maksukohustuslased. Müügimaksu määruse koostamisel on lähtutud kohalike maksude seadusest.

Kas teile ei tundu siinseid küsimusi vaadates, et müügimaksu-alane selgitustöö on olnud ilmselgelt puudulik? Pea mitte keegi ei tea ikka veel, kes ja millistel tingimustel müügimaksu tasuma peab, kas ja kuidas toimub aruandlus jne. Leian, et selline käitumine linna poolt on äärmiselt vastutustundetu.

Minu hinnangul on väide, et müügimaksu alane selgitustöö on olnud ebapiisav, ilmselge liialdus. Müügimaksu nõu saab linna infotelefonilt, mis on 609 3300, ühtlasi saab küsimusi küsida e-posti teel aadressilt myygimaks@tallinnlv.ee.

Linn on korraldanud arvukalt müügimaksu koolitusi, mis on osalejatele tasuta ning kus kõik osalejad saavad esitada küsimusi. Müügimaksualane informatsioon on kättesaadav ka linna kodulehel http://www.tallinn.ee/est/ettevotjale/muugimaks.

Müügimaksuga seotud nõustamine toimub ka vahetult linnavalitsuse teenindussaalis ning maksu- ja tolliametis. Pöördumiste arv on üsna väike, mis tähendab seda, et valdav osa kauplejad teavad kuidas, millistelt tehingutelt ja millal müügimaksu tasuda.

Müügimaksu ei pea maksma tavalise saia pealt, küll aga rosinasai pealt (luksuskaup). Kas köömnesai on ka luksuskaup? Kust jookseb piir luksuse ja tavalise vahel?

Müügimaksust on vabastatud tavaline leib ja sai, mis ei sisalda mett, mune, juustu, marju ja puuvilju. Köömnesai on müügimaksust vabastatud.

Kas müügimaks laieneb ka eluasemelaenu võtjatele ning nendele, kes korteri liisingumakseid tasuvad?

Müügimaks ei laiene eluasemelaenu võtjatele ega korteri liisingumaksete tasujatele, kuna kinnisvaraga tehtavaid tehinguid ei maksustata müügimaksuga.

Miks ei tea linnavalitsuseametnikud, et imikutoodetel (erinevatel püreedel) on erinevad tollikoodid ja vastavalt sellele ei ole tuginedes linnavalituse määrusele mitte kõik imikupüreed maksust vabad nii nagu linnavalitsus ajakirjanduses serveerib? Miks linnavalituses määrus, mis osad tooted vabastab, on tollikoodide osas poolik?

Lähtume määrusest, kus on selgelt öeldud, millised kaubad on müügimaksust vabastatud. Maksust on vabastatud väikelaste püreestatud toidusegud, spetsiaalne imikupiim, piim ja piimatooteid sisaldavad väikelastetoidud.

Kui müügimaksu tasuma ei pea, siis kas ei ole ka aruandekohustust? Või on? Kuhu, millal ja kuidas sel juhul aruandeid esitada?

Maksukohustuslane on kaupleja kaubandustegevuse seadusemõistes:

* kes on registreeritud majandustegevuse registris;

* kelle tegevuskoht on Tallinna linna territooriumil;

* kes tegutseb jaekaubanduse, toitlustuse või teeninduse valdkonnas.

Ettevõtted, kes vastavad antud tingimustele on maksukohustuslased. Maksukohustuslane, kellel on ajutiselt majandustegevus peatatud on kohustatud esitama nulldeklaratsiooni. Müügimaksu makstakse ja deklareeritakse kord kvartalis kvartalile järgneva kuu 20. kuupäevaks. Müügimaksu ja deklaratsioone kogub maksu- ja tolliamet. Deklaratsioone saab esitada e-maksuameti kaudu või paberkandjal.

Mida te konkreetselt teete müügimaksust laekuva rahaga?

Müügimaks laekub Tallinna linna eelarvesse ning seda kasutatakse avalike teenuste osutamiseks.