Seejuures moodustavad diislikütust kasutavad autod kaks kolmandikku Prantsusmaa automüügist ning ligi kaks kolmandikku Renault’ ja Peugeoti müügist Euroopas, kirjutab Briti majandusleht Financial Times.

Mullu novembris kinnitas peaminister Manuel Valls, et diiselautode kiitmine ja promomine oli viga. Kuu hiljem järgnes sellele Pariisi linnapea Anne Hidalgo lubadus, et pealinnas keelatakse nende autode kasutamine 2020. aastaks.

Prantslaste seisukoht toonitab ilmekalt lõhet, mis valitseb Euroopas autode saastamist puudutavates aruteludes ja arvamustes. Poliitikud on rohkem kui kümme aastat keskendunud süsinikdioksiidi C02 vähendamisele ning suunanud autotootjad sellega tegema suuri investeeringuid just diislikütust kasutavate autode arendamisse, sest nende CO2 jalajälg on väiksem kui bensiinimootoritega sõidukitel.

Aga nüüd on suund muutunud ning uueks eesmärgiks on võetud õhu kvaliteet ning see tõstatab teravalt diislikütusel sõidukite elujõulisuse küsimuse. Diiselautod eraldavad nimelt kahjulikke reostusaineid, nende seas lämmastikoksiidi, mis võib põhjustada tõsiseid hingamisteede probleeme.

„Kui pikka aega vaadati diislit kui „puhast kütust“, siis nüüd on Euroopas suhtumine kardinaalselt muutunud,“ lausus majanduslehele BNP Paribas Exane’i analüütik Stuart Pearson.
Linnad on Euroopa Komisjoni saastamise vähendamise surve all. Uuringud toonitavad, et diiselsõidukid on olulised saastajad, millega seostatakse näiteks Ühendkuningriigis 60 000 surma aastas.

Diiselautode vastu astub samme ka London, kahekordistades selle kümnendi lõpuks nn ummikumaksu vanematele diiselsõidukitele. Islington kehtestab suurema saastavusega autodele aga eraldi parkimismaksu. Sarnaseid diiselautode vastaseid samme arutatakse majanduslehe andmetel ka Norra linnades.
Euroopa seadusandjate ning poliitikute meelemuutus põhjustab aga regiooni suurematele autotootjatele tõsiseid probleeme, nende seas kaks Prantsusmaa riigiosalusega autofirmat ning kolm suurt Saksamaa autotootjat.

Kõige suurema hoobi saavad BMW ja Daimler, kelle müügist Euroopas annavad diiselautod Exane’i andmetel vastavalt 81 protsenti ja 71 protsenti. Volvol on see number isegi suurem, ulatudes 90 protsendini.

Müüginumbrid on tunnistus sellest, kuidas poliitikud on autotootjaid ning –ostjaid diiselautode eelistamisele suunanud.

Nii maksustatakse Suurbritannias firmaautod (nende müük annab poole automüügist) CO2 alusel, muutes sellega ostjale diiselmootoriga sõiduki soetamise kasulikumaks. Novembris lisandus Ühendkuningriigis diiselmootoriga sõidukeid kaks korda rohkem kui elektri- ning hübriidautosid.
Tarbijad hindavad diiselautode kütusefektiivsust ning sõiduomadusi, lisaks on diislikütus paljudes Euroopa riikides mootoribensiinist odavam.

Briti autotootjate ja –müüjate liidu andmetel on diiselautod muutunud ka keskkonnasõbralikumaks ning spetsiaalsete filtritega korjatakse kokku umbes kaks-kolmandikku lämmastikoksiidi emissioonist.

Autotootjad tunnevad diiselautode suunas tõsist survet, mis ähvardab lisaks CO2 eesmärkide täitmise rahalisele koormale neid veelgi pitsitada. Lisaks ei ole turg sugugi kindel ka hübriid- ning elektriautode osas. „See on Euroopa autotööstuse jaoks suur mure,“ lausus BMW turunduse ja müügi eest vastutav juhatuse liige Ian Robertson. Tema hinnangul ei tohiks diiselautode piiramise eesmärkide seadmisega kiirustada, kuni ei ole selge, mis on üldse võimalik. „90% Pariisi autodest sõidavad diislikütusega see on massiivne hulk,“ lausus ta.

Kui Euroopas on maailma suurim diiselautode turg, siis mujal maailmas, Jaapanis ja USAs ei ole need eriti hinnatud. „Kui just mujal maailmas diiselautode turg kasvama ei hakka- ja selle tõenäosus muutub üha väiksemaks, siis on Euroopa autotootjad panustanud täiesti valele tehnoloogiale,“ tõdeb Brüsseli mõttekoja Transport & Keskkond sõidukite üksuse juht Greg Archer.

Lisaks on tema sõnul ka CO2 emissoonide arvestuses diiselmootori eelis ülehinnatud, sest diislikütuse tootmine on energiamahukam ning ostetavad diiselautod on bensiiniga liikuvatest suuremad ning raskemad. „Kui kõiki neid tegureid arvestada, siis selgub, et diiselautod ei eralda sugugi vähem CO2 kui bensiinil töötavad, nende summuti on lihtsalt efektiivsem,“ lausus ta.