Kristel Viidik (25) hakkas pärast keskkooli lõppu mõtlema, mis saab edasi.

Esimene mõte oli kolida õe juurde Londonisse, et teenida veidi raha. Mõeldud-tehtud.  Londonis sai Kristel tööd ettekandjana, tema õde ja tolle mees töötasid aga IT-valdkonnas. Kõik toimuv näitas, et temalegi võiks see meeldida. Kristel naasis Eestisse ja andis 2008. aastal dokumendid sisse IT-kolledžisse, kus alustas õpinguid erialal systems development, mis on lihtsamalt öeldes programmeerimine. Juba üsna pea õnnestus tal saada tööd rakenduste katsetajana, mida oli võimalik õpingutega ühendada. Kristeli töö oli katsetada eri firmade rakendusi ja anda tagasisidet tehniliste probleemide kohta.

Hiljem asus ta tööle ettevõttes Pro Expert, kus sai aru, et katsetamine on muutunud tema kireks, millega sooviks siduda oma karjääri. Kristel lõpetas õpingud 2011. aastal ning otsustas edasi liikuda ja koos oma peigmehe ja ettevõtte kaasasutaja Marko Kruustükiga kolis ta uuesti Londonisse, kus leidis taas tööd katsetajana, seekord koosseisuvälisena. Kristel on väga hea suhtleja ja soovis töötada meeskonnas koos teiste kolleegidega kogu maailmast, aga meeskonnatöö võimalusi kahjuks polnud. samas nägi ta ka hulka puudusi, näiteks seda, et tema aega ei hinnatud ehk töötasu maksti vastavalt leitud vigadele. Tema arvates ei motiveerinud see mingil moel, kuna sel viisil oli katsetajale kasulik leida vaid pealispinnal kergesti nähtavaid vigu, et mitte süvenemisega asjatult aega raisata. Seepärast otsustas kristel luua koos sõbraga ise oma ettevõtte.

Kuidas siis asi töötab? Iga katsetaja ei lae oma telefoni rakendust, ei proovi seda ega anna tagasisidet, nagu teevad kõik teised. Testlio on üles ehitanud spetsiaalse platvormi, milles tegeleb rakenduse katsetamisega kogu meeskond, igaüks näeb, milliseid puudusi on avastanud teised, et sama tööd ei peaks tegema mitu korda. Nii hoitakse kontrolli all katsetamisele kuluv aeg. Katsetajate töö on kõrgelt hinnatud, tasustamine toimub tunnitöö alusel ja teenida võib koguni kuni 45 dollarit tunnis. Just sel põhjusel pole Testlio töötajate ridadesse pääseda sugugi kerge. Peaaegu kohustuslik on haridus IT- või arvutitehnoloogia valdkonnas. Pärast sooviavalduse esitamist tuleb teha läbi Testlio loodud spetsiifiline mäng, mille käigus määratakse kindlaks teadmiste ja oskuste tase. Viimasena toimub veebiseminar koos teiste katsetajatega ja ettevõtte juhtkonnaga, et tegelda muude küsimustega.

Testlio töötab kahel viisil: on võimalik osaleda ühekordses katsetamises, kuid võib ka lepingu alusel kokku leppida igakuise teenuse. Arendades lõputult oma (ükskõik millist) toodet või rakendust, on katsetamine vajalik kogu aeg. Sellest annab tunnistust turu maht, milles Testlio koht pole küll veel päris selge, kuid potentsiaal tohutu. Peamised mängijad turul, kes pakuvad tarkvara katsetamise teenust, on Marketwathi andmetel Capgemini, Accenture, IBM, Wipro, HP, Cognizant Technology Solutions ja teised ning nende koguväärtus on üle 30 miljardi dollari. Prognoositakse, et 2020. aastaks kasvab see 50 miljardini. Tähtis roll selles äris on Indial, sest paljud firmad kasutavad indialasi alltöövõtjatena. Samas annab katsetamine suure osa sissetulekust sellistele India firmadele nagu TCS, Infosys, Wipro, HCL Tech ja Cognizant Tech. Indialaste turuosa üleilmsel katsetamise turul oli 2012. aastal umbes 40 protsenti, kuid indialastest eksperdid ise leiavad, et nende potentsiaal on hõivata koguni 70 protsenti. Nagu võib välja lugeda Testlio kodulehel olevast infost, teeb ka selle Eesti ettevõttega koostööd 30 katsetajat Indiast.

Testlio lõpptoodang on laiaulatuslik ülevaade leitud probleemidest, samuti võib see sisaldada tagasiside monitooringut. Näiteks võib Testlio koguda internetikasutajate arvamusi. Tavaliselt võtab üks katsetus aega 10-40 tundi sõltuvalt rakenduse keerukusest ja tunni eest makstav tasu on umbes 60 dollarit. Praegu töötab Testlio 200 katsetajaga kogu maailmas, peamiselt inglise keeles, kuigi juba on ka kogemusi rakendustega teistes keeltes. Koosseisulisi töötajaid on 16, kellest viis asuvad USA-s ja 11 Eestis. Mingist erilisest käibest veel rääkida ei saa: miljon saadi alles selle aasta jaanuaris ja praegu kulub see arendustööle, kliente on esialgu veel vähe. See-eest need, kes on, annavad väga head tagasisidet. Näiteks ettevõtte MyAppFitness juht Robert Thurston ütleb: „Testlio katsetas 100 protsenti meie viimast rakendust ja tulemused on imetlusväärsed. Soovitan kõigile uutele rakendustele." Selliste rakendustega pole ime, et Kristel ei ole veel turundusele mõelnud. Ta on asunud looma blogi ja kasutab Google AdWordsi, kuid seni on parim reklaam soovitused, millest tal puudust ei ole. Pole kahtlustki, et kulutades miljoni, saab ta tagasi mitu korda rohkem.

Materjal kuulub Forbes Eestile, www.forbes.ee

Materjali täismahus versiooni on võimalik lugeda FORBES Eesti 36-ndast numbrist.