Swedbanki autosektori juhi Liisa Suvorova sõnul tingisid tänavuse tõusu mitu erinevat tegurit. „Esiteks langes 2015. aastal sõiduautode turg eelneva aastaga võrreldes 3%, kuna paljud ostsid endale uue masinad enne seadusemuudatust 2014. aasta lõpus, mis muutis ettevõtete uute sõiduautode soetamise maksustamist. Teiseks on viimastel aastatel hoogsalt vähenenud imporditud kasutatud sõiduautode registreerimine: kui 2010. aastal registreeriti ühe uue auto kohta 1,8 imporditud kasutatud autot, siis sellel aastal on see suhtarv peaaegu üks-ühele," märkis ta.

„Vähenenud imporditud kasutatud autode arv soodustab uute autode müüki Eestis. Nii uute autode müügi suurenemist kui ka imporditud kasutatud autode langust soodustab hea majanduskeskkond, kus palgad kasvavad ja töötuse määr on madal. See tõstab ka eraisikute aktiivsust liisinguturul," sõnas Suvorova.

Naaberriikide Läti ja Leedu uute autode müügi kasv on 2016. aasta 10 kuu jooksul olnud enam kui 20%. Liiga kiire kasv ei ole jätkusuutlik, mistõttu Eesti 10%-line kasv on tunduvalt stabiilsem, kuid samuti kõrge. Naaberriikidel on uute autode müügiturul kasvuruumi, mida näitab ka uute autode müük elanikkonna kohta, kus Eesti numbrid on kõrgeimad. 2016. aasta 10 kuu jooksul müüdi iga 1000 inimese kohta Eestis 17,6, Lätis 8,4 ja Leedus 7,1 uut sõiduautot. Euroopa Liidu keskmine tulemus on aga 29,3 uut sõiduautot 1000 inimese kohta - nii on Eesti näitaja vaid 60% EL-i keskmisest müügist.

Kolmandaks tasub silmas pidada, et Eesti keskmine autopargi vanus on 14 aastat, samal ajal kui Euroopa keskmine on 10 aastat. 62% järelturul toimuvatest ostu-müügi tehingutest toimub autodega, mis on üle 10 aasta vanad. Autopargi uuendamine on aktuaalne teema, kuna nii eraisikutel kui ka ettevõtetel on vajadus ja praegu ühtlasi ka soodne võimalus seda teha, sest liisingu intressimäärad on madalad.

„Lähiaastatel avaldab uute autode müügile mõju ilmselt ka uue valitsuskoalitsiooni plaanitav automaks. Praegu on siiski veel vara hinnata, milline on uue automaksu mõju ulatus," lisas Suvorova.