Harju omavalitsused: Simsoni plaan raiskaks riigi raha ja suretaks välja hästi töötavat rongiliiklust

 (34)

Andre Sepp
Andre SeppFoto: Rauno Volmar

Harjumaa omavalitsuste liit ütleb majandusministeeriumile saadetud kirjas, et Kadri Simsoni (pool)tasuta ühistranspordi plaani puhul pole läbi mõeldud, mis tagajärjed sellel oleks rongiliiklusele ja kommertsbussiliinidele. Samuti ei olevat üldse selge, kas Harjumaa inimestel tasuta bussisõidu järele suurt nõudlust on.

Omavalitsused panevad ette kaaluda riigi eraldatavate miljonite eurode eest sõidusoodustuste ühtset ülevaatamist, tehes vahet ka erinevate vajadusetega inimeste vahel, nt õpilased ja pensionärid. Samuti tuleb nende sõnul silmas pidada geograafiat ja erinevate kohtade asustustihedust.

"Harjumaa kontekstis peame eriliselt vajalikuks liinivõrgu arendamist ja terviklahenduste väljatöötamist, et arvestaks rohkem inimeste tegelike vajadustega ning vähendaks tööandjate vajadust töötajate vedu ise korraldada," seisab liidu esimehe, reformierakondlase Andre Sepp'i allkirjaga läkituses. Teadupärast pole Simson seni olnud nõus mitmete ühistranspordikeskuste ideega, et transpordile eraldatavast lisarahast võiks suuremat osa kasutada just liinivõrgu arendamiseks ja tihendamiseks.

Harju omavalitsused teevad Simsonile praeguse plaani kohta neli etteheidet:

1. Läbikaalumata on tasuta bussitranspordi mõju raudteel toimuvale reisijaveole, mis Harjumaal praegu kiiresti kasvab. Riigi doteeritavate rongiliinidega paralleelselt toimuv tasuta bussitransport tähendaks raudteetranspordi ebavõrdset kohtlemist ja vähendaks rongisõitjate arvu. Seda peavad omavalitsused aga lihtsalt riigi raha raiskamiseks.

2. Puuduvad riikliku tasandi uuringud, milline on Harjumaa elanikkonna nõudlus välja pakutaval kujul tasuta bussitranspordi järele või elanike valmidus hakata ühistransporti suuremas mahus kasutama;

3. Harjumaa ühistransporti tervikuna halvendav löök tabaks ka maakondlikke kommertsliine, mille osakaal maakonna bussiliinivõrgust on umbes 40%. Kommertsalustel töötavate bussiliinide tegevuse lõpetamisel tuleb astuda samme seniste sõiduvõimaluste säilitamiseks, s.h leida raha seni tegutsenud kommertsliinide asendamiseks tasuta liinidega;

4. Avaliku teenindamise lepinguga hõlmatud liinide osas tasuta bussitranspordi elluviimisel kasvaksid Harjumaa ühistranspordi kogukulud märkimisväärselt. Nende summade ulatuses oleks mõistlik teha hoopis investeeringuid kiirema, säästlikuma, kvaliteetsema ja tihedama liinivõrguga ühistranspordi arendamiseks.

Loe veel

Laias laastus samadel seisukohtadel on ka Raplamaa Omavalitsuste Liit.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare