Teisipäeva õhtul üllatas laevakompanii SuperSeaCat avalikkust ootamatu teatega, milles informeeris Tallinna ja Helsingi vahelise laevaliikluse ootamatust katkestamisest.

Tallinna sadamas laeva väljumist oodanud inimestele öeldi, et ettevõttel puudub tegutsemiseks vajalik kapital ning firmat rõhuvad tugev konkurents ja üldine kehvapoolne finantsolukord. Kompanii tegevjuht Peter Walker jäi üleeile Soome ajalehele Helsingin Sanomat ütluste andmisel kidakeelseks ega soovinud kommenteerida laevaliikluse katkestamise põhjuseid ja firma oletatavat likvideerimist. Eesti Päevalehe kõnedele Walker eile ei vastanud.

SuperSeaCati laevaliini katkestamine tähendab koondamist ligi 150 inimesele, kes eilse seisuga olid asjade edaspidise käigu suhtes täielikus teadmatuses.

“Teisipäevaõhtune teade oli meile ehmatav vapustus,” rääkis Päevalehele anonüümseks jääda soovinud SuperSeaCati töötaja. “Meid saadeti töölt ära koju, kuigi töölepingud peaksid kehtima veel kuu lõpuni. Koondamisteateid pole samuti kellelegi välja jagatud.”

Laevafirma töötaja lisas eile, et eri meediakanalid olid tema ainukesteks infoallikateks.

SuperSeaCati suurim konkurent Tallinna ja Helsingi liinil on laevafirma Tallink. Tallinki juhatuse esimehele Lembit Kitterile ei tulnud SuperSeaCati tegevuse katkestamine erilise üllatusena.

Tallinki ei mõjuta

“Kõnealuse liini teenindamise eest võitleb omavahel viis-kuus ettevõtet,” rääkis ta. “Võidavad need firmad, kes on oma äriplaani kõige paremini koostanud.”

Kitteri meelest on kõige paremas seisus Tallink ja Viking Line, kuna mitmeid tulevasi probleeme on osatud ette näha. “Tallinki suured kiirlaevad hoiavad tänu suurele mahutavusele kokku kütust, samas ei jääda kiiruse poolest väikestele katamaraanidele eriti alla,” selgitas ta.

Tallinki müügi- ja turundusjuht Peter Roose tegi eile meediale avalduse, milles lubas, et väikeste kiirlaevade kadumine nende firmat ei mõjuta.

Väikesed katamaraanid on hädas

•• Mõned nädalad tagasi lõpetas Soome liinil tegutsemise ka Nordic Yet Line, kes sõidutas rei­sijaid SuperSeaCati sarnaselt kiirlaevadega.

•• Ettevõtte juht Mikael Granrot tõi toona põhiprobleemina välja kütusehindade tõusu, Nordic Yet Line’i tegevuse lõppemine tähendas koondamist ka osale firma töötajatest.

•• Praeguste plaanide kohaselt naasevad väikesed katamaraanid Tallinna ja Helsingi liinile järgmise aasta aprillis, kuid kindlat garantiid Granrot selle kohta andnud ei ole.

•• Tallinki juhatuse esimees Lembit Kitter rääkis eile Päevalehele, et konkurentsist välja langevaid laevafirmasid võib järgneva kolme-nelja aasta jooksul tekkida aina rohkem. “Kindlat prognoosi on hetkel valitsevate muutlike majandustuulte tõttu raske anda,” märkis Kitter.

•• “Samas on selge, et väikestele sõidukitele on kon­ku­rent­sis pü­sima jäämine keerulisem, ku­na kütusehindade tõusu ajal on sel­line laevaliikluse vorm muu­tunud ebaefektiivseks.”