Esimest korda valmistub soomlaste Salmela perekonnale kuuluv Hesburger järgnevatel aastatel andma oma restorane frantsiisilepingu alusel eestlastele, et restoranide arvu praegusega võrreldes kuni kolmekordistada, kinnitab Hesburgeri restoranide juhataja Eestis Toomas Veersalu.

Turu linnast juhitav kiirtoidukett üritab plahvatusliku laienemisega kõigutada ameeriklaste võitmatut McDonald?sit.

Eestis turuliidriks tõusnud, kuid lahjat kasumit teeniv McDonald?s seevastu teeb panuse venelaste agressiivsusele. Illinoisi burgerikuningad andsid tänavu sügisel Eestis tegutsevate restoranide töö koordineerimise Moskvale. Lähiaastatel McDonald?s Eestis ei laiene, küll aga pingutab ettevõtte efektiivsuse suurendamiseks, kinnitab ettevõtte Balti riikide tegevjuht Michal Byczy.

Kuigi vormiliselt juhib äri AS McDonald´s Eesti, hoiab ettevõtte ohje Riias asuvast kontorist poolakas Byczy.

Eestlased kukkusid läbi

Eesti oma hamburgerirestoranide kett Nehatu kukkus McDonald?si ja Hesburgeriga peetud võidujooksust välja.

Otsustav lahing peeti ligi kolm aastat tagasi, kui rahvusvahelised ketid lubasid endale ligi miljoni krooni suurust kahjumit, kuid Nehatu kustus. Suurtest konkurentidest ligi kaks korda odavamate kodumaiste kotletisaiade müümine ei toonud oodatud edu, sest üha jõukamaks muutuv ostjaskond eelistas kindlatele standarditele üles ehitatud ja kõlavalt reklaamitud välismaist kaubamärki.

Mõne siiani Nehatu märgi all töötava söögikoha jäljed viivad Krediidiinfo andmebaasis aktsiaseltsini Eesti Eine. Kuid selle ettevõtte üks juhtfiguure, Weroli õlitehase tehingutega kuulsust võitnud Erki Aavik kinnitab, et ta küll müüs Nehatu mõne aja eest maha, kuid ei mäleta, kellele.

Samasugune saatus tabas kohalikke kotletisaiade müüjaid nii Poolas kui ka teistes Balti riikides.

Frantsiisiettevõtetena tuntud Hesburger ja McDonald?s juhivad Eestis asuvaid restorane ise, sest pole seni näinud eestlastes piisavalt usaldusväärseid partnereid frantsiisilepingute jagamiseks.

McDonald?si korporatsiooni jaoks pole Eestit ja teisi Balti riike iseseisva turuna olemas, sest neid peetakse liiga väikesteks. Eestile puudub viide ka kuldsete kaarte all äri tegeva toidufirma rahvusvahelisel koduleheküljel.

Kümme aastat tagasi anti siinne äri poolakate kätte. Kõik, mida McDonald?s Eestis söögiks pakub, on made in Poland. Ainult salatilehed tuuakse Leedust.

McDonald?s müüb Hesburgeriga võrreldes ligi kaks korda rohkem hamburgereid, ehkki omab vähem müügikohti. Mullu oli McDonald?si seitsme restorani käive ligi 80 miljonit ja kasum 2,4 miljonit krooni.

Konkureerivale Hesburgerile kuulub 11 restorani, mille käive oli ligi kaks korda väiksem, kuid kasum kaks korda suurem.

McDonald?s teeb äri üleval pidamiseks Hesburgerist suuremaid kulutusi ning Byczy ülesanne on neid järgneval aastal kokku tõmmata. Restoranide arv jääb samaks. McDonald?sis töötab igas restoranis ligi kaks korda rohkem inimesi kui konkurendi juures.

Hesburger säästab salvrätte

Hesburgeris on kokkuhoid viidud nii kaugele, et klient peab isegi täiendava salvrätiku saamiseks teenindaja poole pöörduma ning leppima välja antava kogusega. Saali teenindab üksnes minimaalselt vajalik hulk töötajaid.

Hesburger usaldab äri juhtimises eestlasi, mistõttu usub, et siinne rahvas suudab Soomest antud standardite järgi frantsiisiettevõtet pidada.

Hesburger kasutab oma toodetes ohtralt Eestis ostetud toorainet. Loomaliha pihvid tulevad Rakvere Lihakombinaadist ja kanalihatooted Talleggist. Needki ettevõtted kuuluvad Soome kapitalile. Kartuleid praetakse Weroli õliga, mis sobib friikartulite valmistamiseks ülihästi.

Saiad tuuakse Soomest ja kartul Hollandist, sest Eestis ei suudeta neid hamburgeri standardile sobivalt toota. Kõik saiad peavad olema täpselt ühesugused.

McDonald?s peab mõttekaks ühte restorani ligi 100 000 elaniku kohta. Selline lähenemine välistab nende laienemise Eesti väikelinnadesse. Kuid Tallinnas, kus turistide vool mitmekordistab elanike arvu, võivad nad siiski mõne söögikoha juurde teha.

Hesburger, kes peale Tallinna on kanda kinnitanud veel Tartus ja Pärnus, seevastu võtab sihikule just Eesti väikelinnad. Samuti kavatsevad nad laieneda Eesti mõistes suurlinna Narvasse.

Rakvere ja Haapsalu võivad esimestena oodata uue Hesburgeri püstitamist, kinnitab keti siinne juht Veersalu.

Hakka Hesburgeri partneriks

?? Hesburgeri frantsiisi tingimused on McDonald?sist mõnevõrra leebemad. Frantsiisi ostja maksab nime kasutamise eest Hesburgerile kokku lepitava osa käibest.

?? Hesburgeri poolt kohustuslikus korras müüdav restorani sisseseade maksab üle kolme miljoni krooni.

?? Kuludele lisanduvad veel maja ehitamise või ruumide remondi kulud. Hesburger eeldab oma nime kandvalt restoranilt vähemalt 200 ruutmeetrit teeninduspinda.

?? Hesburger eeldab oma söögikohalt vähemalt 20 000 krooni suurust päevakäivet.

?? Nii sisseseade kui ka mööbel tuleb osta või rentida Hesburgerilt ning söögikoht kujundatakse rangelt emaettevõtte arhitektide nõuannete järgi.

Hakka McDonald?si partneriks

?? McDonald?s seab oma frantsiisipartneritele karmid nõudmised. Jutule võetakse üksnes väga rikkaid ja märkimisväärse juhtimiskogemusega inimesi, kellelt oodatakse isiklikku pühendumist äri juhtimisse.

?? Leping sõlmitakse 20 aastaks.

?? Üksnes tasu frantsiisilepingu eest on üle poole miljoni krooni.

?? Restorani sisustus tuleb osta McDonald?silt, mis maksab keskmiselt neli miljonit krooni. Sisseseade on kallis, sest peab ilma viperusteta vastu pidama 20 aastat.

?? Restoranideks kasutatavad hooned kas kuuluvad McDonald?sile või võetakse suurfirma poolt rendile ja renditakse omakorda frantsiisi ostjale edasi.