Veel möödunud reedel, mil rahvas Saaremaale ja Hiiumaale suundus, oli liikumas ka kolmas lisapraam. Pühapäeval, mil sama rahvamass saartelt tagasi hakkas tulema, oli üks laev vähem ja tagajärjeks olidki pikad järjekorrad. Seega oli juba tegelikult reede õhtul selge, et pühapäevaks on pikad järjekorrad soolas.

Kui Kuivastust pääses mandrile suvisele pühapäevale tänastes oludes enam-vähem ootuspäraseks pidada võiva ootamisajaga, siis olukord Heltermaal oli märksa hullem. Pahased inimesed hakkasid Delfisse kirjutama ja pilte saatma, laevaoperaator Väinamere Liinid avaldas kodulehel rahva rahustamiseks teate, millega lubas hoida laevad ka öötundidel liikumas kuni kõik soovijad mandrile pääsevad.

„Üleminek sügiseseks ja hiljem talviseks graafikuks toimub igal aastal vastavalt vedaja prognoosile ja eelnevate aastate reisijate arvule, mis suvise kõrgperioodi järel järkjärgult väheneb. Ürituste ja saartel reisijate koormuse kasvu prognoosi annavad maavalitsused,“ selgitas MKM-i lennundus- ja merendusosakonna juhataja Taivo Linnamägi Ärilehele.

„Maavalitsuste, vedaja prognoosi ning eelnevate aastate reisijate trendide järgi vormistame reiside tellimused. Kui on prognoosis muutusi, näiteks suuremad üritused tulemas, tellime lisareise,“ jätkas ta.

Järgmisest nädalast muutub graafik veel hõredamaks

Kui rääkida möödunud pühapäeva suurtest järjekordadest, siis tõdeb Linnamägi, et reisijateveo eelnevad prognoosid oleks pidanud olema täpsemad.

„Sellega ei saa olla rahul. Vedaja tegi lisareisid põhilaevadega, kuid see võttis rohkem aega. Kindlasti selgitame osapooltega, miks prognoos ei olnud täpne, kas olid üritused tähelepanuta jäänud või ei arvestatud muude teguritega,“ lisas ta.

Kõrgperioodi määratlemine põhines eelpool mainitud infol maavalitsuste, vedaja ja reisijate prognoosile. Kui tuua võrdlus, siis eelmisel aastal lõppes kolme laeva graafik juba 10. augustil – sel aastal kümme päev hiljem, alles 20. augustil.

Ka sel nädalavahetusel kehtib sama graafik, kuid hetkel pole kuulda olnud, et oleks lisareise vaja planeerida.

„Oleme juba suhelnud Hiiu maavalitsusega, kuna seal oli broneeringuta reisijate ooteaeg pikk, et saada täpsem ülevaade lisavajaduste kohta ning võimalike suuremate ürituste põhjustatud reisijate arvu kasvu kohta. Hetkel ei ole maavalituse poolt prognoositud lisalaeva vajadust, kuid kui peaks lisareise vaja olema, siis tellime,“ selgitas Linnamägi.

Sügisele graafikule põhilaevadega Saaremaa ja Hiiumaa vahel minnakse sel aastal üle 29. augustist ehk järgmise nädala algusest.

Millal korraldatakse erandkorras reis?

Ka siis kui pole eelnevalt lisareise tellitud, on ülevedada kohustatud erakondkorras leid kui sadamas on ootejärjekord üle 100 liinimeetri ehk umbes 20 autot ja järgmise sõidugraafiku järgse reisi väljumiseni on jäänud üle kahe tunni.

Seega veetakse kõik eelnenud reisidest maha jäänud sõidukid õhtuks kindlasti üle. Nii tehti ka möödunud nädalavahetusel.