Europarlamendi raporti andmeil osaleb piiriüleses internetikaubanduses vaid kuus protsenti Euroopa tarbijatest, vähemalt ühe  online-ostu on neist elu jooksul sooritanud 27 protsenti.

“Reaalse müüjaga saab vahetult konsulteerida. Teiseks saab kauba kohe kätte. Olen veidi vanamoodne inimene, mulle meeldib poes ringi käies ostelda,” rääkis Elioni spetsialist Eike Toom.

Samas tegi internetis paiknev Saksamaa pillipood Terje Toomistust õnneliku süntesaatoriomaniku. “Sain endale igati sobiliku pilli, valik oli lai ja transpordikulud väiksed,” räägib ta. Internetipoodidest ostes võidab Toomistu arvates just tarbija, sest hinnad on tihti madalamad kui kohalikes kauplustes pakutul.

Netikulleri arengukorraldaja Ilmar Mihkelsoo arvates tuleb usaldus koos kogemustega. Tema sõnul panustavad nii kaupmehed kui ka pangad järjest globaalsemaks muutuvas maailmas tarbija turvalisuse huvides süsteemiarendusse üha enam. “Levinuim eksiarvamus on, et kaupadel puudub garantii. Teiseks, et kaupa ei saa tagastada – saab küll,” selgitab Mihkelsoo.

Mihkelsoo sõnul kasvab nende klientide hulk jõudsalt. “Tõuseb ka üldine usaldus, selle näiteks on kas või netikaubanduse etaloniks oleva netikaubamaja Amazon.com käibe ja kliendibaasi kasv,” lisas ta.

Lai tootevalik

Tartus paikneva digitehnika internetipoe Digizone.ee tegevjuhi Silvar Primani arvates on e-kaubanduse viljelemise peamiseks eeliseks Eesti-suguses väikeriigis just lai tootevalik. “Pakume lühikese tarneaja jooksul neid tooteid, mida Eestis kohapeal veel või üldse ei pakuta,” räägib ta. Priman möönab, et Eestis on probleeme nii tarbija teadlikkuse kui ka usaldusega. “Sarnaselt USA-ga, mille netikaubanduse areng on Eestist hinnanguliselt viis aastat ees, peaksime kasutusele võtma e-kaubanduse usaldussertifikaadi,” arvab Priman. “Nii saaks tarbija juhinduda, milline konkreetne e-äri on nii oma sõnades kui ka tegudes usaldusväärne.”

Primani hinnangul on e-kaubanduse õitseng Euroopas alles ees.

Tarbijausalduse puudumine ning vähene õiguskindlus on europarlamendi hinnangul peamised põhjused, miks Euroopa on Ameerika Ühendriikidest ning Aasiast e-kaubanduses maha jäänud. See halvab ka Euroopa Liidu konkurentsivõimet.

Europarlament soovitab Euroopa Komisjonil vastu võtta e-usalduse strateegia. See aitaks kaasa ka atraktiivse ärikeskkonna loomisele piiriülese elektroonilise kaubanduse jaoks ning lõpetaks siseturu killustatuse digitaalses keskkonnas.

Tarbijakaitsel 32 avaldust

Aega mõelda 14 päeva

Loobumist ei pea põhjendama

•• Eestis on tarbijakaitseametile selle aasta jooksul laekunud 32 internetikaubandusega seotud kaebust.

•• Erinevalt tarbijast, kes sooritab oma ostu tavalises kaupluses, võib  interneti teel ostja oma ostust taganeda 14 päeva jooksul pärast kauba kättesaamist. Kaupade tagastamist ei pea tarbija põhjendama.

•• Veebiküljelt e-poed24.ee leiab enam kui 400 Eesti e-kaubandusega seotud ettevõtte andmed.