"Oleme viimastel aastatel panustanud vastavatesse kontrollidesse senisest oluliselt enam ning jätkame eesmärgiga, et tõkestada igakülgselt Eesti riigi rahandussüsteemi ning majandusruumi kasutamist rahapesuks ja terrorismi rahastamiseks," kommenteeris inspektsiooni juhatuse liige Andre Nõmm Ärilehele.

Finantsinspektsiooni ülesandeks on kontrollida, kas finantsasutused kohaldavad ärisuhete loomisel ja nende kestel asjakohaseid hoolsusmeetmeid, mis võimaldavad tuvastada kahtluse rahapesualase rikkumise toimepanemisest või terrorismi rahastamisest. Inspektsioon ise ei ole rahapesualaste kuritegude uurimisorgan ega üksikute rahapesu kaasuste menetleja, selleks on rahapesu andmebüroo.

Mis puudub kontode avamist firmadele, mis siinkandis tegutseda ei kavatse, siis finantsasutuse organisatsiooni lahend peab Nõmme sõnul võimaldama tuvastada muu hulgas keerukad, suure väärtusega ja ebatavalised tehingud, millel ei ole mõistlikku majanduslikku eesmärki.

Finantsasutus vajadusel keeldub sellise isikuga tehingute tegemisest ja edastab vastava kahtluse alusel teabe rahapesu andmebüroole, kes esitatud teabe pinnalt menetleb üksikjuhtumeid.

Mis puudutab äriühingute asutamist lihtsustatud korras,siis Nõmm nõustub, et lihtsamad lahendid või igasugune muu riikidevaheline regulatiivne arbitraaž või ka territoriaalne paiknemine võib luua teatud pinnase täiendavaks surveks rahapesu tõkestamise süsteemile ja suurendada seeläbi riske.

"Samas märgime, et see ei takista ega muuda kuidagi finantsasutuse kohustust või võimalust oma klienti kohaselt tunda ning saavutada olukord, kus teenindataks üksnes sellist klienti, kelle tegevus on läbipaistev ja äritegevus mõistetav," lisas ta.

Seega finantsasutused, sealhulgas pangad, saavad ja peavad siin ise olema kohustatud isikuna esimeseks tõkkeks kahtlase äritegevuse tuvastamisel.

Eesti riigi rahapesu ja terrorismi tõkestamise süsteemi tugevust on hinnanud hiljuti ka Moneyval, kelle hinnang Eesti tegevuse suhtes on valdavalt positiivne.Küll heidetakse selles raportis aga Eestile ette, et seaduses olevad sanktsioonimäärad rahapesu ja terrorismi tõkestamise valdkonnas ei ole proportsionaalsed, ennetavad ja seeläbi efektiivsed.