Järgneb intervjuu Pädaste mõisa ning restoran Alexanderi tegevjuht Martin Breueriga:

Mida tähendab Alexandrile osaks saanud tunnustus olla parim restoran Eestis?

Tiitli Eesti parim restoran võitmine teist järjestikust aastat tähendab kogu restorani meeskonnale tunnustust meie jätkuvale ja järeleandmatule püüdele viia kokakunsti uuele tasemele.

Alexander seisab Põhjala saarte köögi eest. Meie endi poolt antud määratlus annavad meie tegevusele väga selge fookuse. Määratleme end neis piirides väga selgelt ja süvitsi. Meie töö seisneb paljuski keskendumises õigetele asjadele, selgepiirilisuses ja pühendumuses. Püüdes leida parimat, mis meie maale, kliimale ja traditsioonidele iseloomulik on; töötades parimate kodumaiste toorainekasvatajate ja -tootjatega, kes on ise sellele tõsimeelselt pühendunud; kasutades päevast päeva värskeid maitsetaimi ja rohelist, mis meie ümber kasvab ja mõistes meile antud imelist aastaaegade vaheldumist, mis defineerib pea kõiki eluaspekte Eestis; kõigest sellest saab meie külaliste jaoks unikaalne ja nauditav kogemus.

Tiitli võitmine tähendab meie jaoks samuti kohustust ja me võtame selle kohase alandlikkusega vastu; me mõistame väga hästi, et meil on veel pikk tee minna sellel, mida kutsume "ekspeditsiooniks Põhjala saarte köögi otsinguil". Ja see ei ole vaid ühemehe show, eelistame oma teadmisi jagada ning ka kolleegidega arutada. Meie valdkond saab jõudsamalt areneda just läbi kogemuste vahetamise ja arutluste. Parima restorani tiitel on meile loomulikult komplimendiks, mis julgustab meid jätkama oma tööd ja veelgi oma taset tõstma. Võtame selle väljakutse rõõmuga vastu.

Olles rääkinud sellest, mida antud tiitli võitmine meile tähendab, siis kõige olulisem on loomulikult iga kliendi, kes restoranis Alexander einestab, personaalne tänu. Lõppude lõpuks on ju just nemad need, kellele me süüa valmistame.

Kui palju sellest võidust langes sellele, et tegemist on glamuurse mõisarestoga kaugel Muhus? Oli see pigem kasutegur või pidur?

See on raske küsimus. Ma ei ole nii väga kindel selles, mis puudutab teie poolt viidatud glamuuri. Aga samas ma ei usu, et see suurt rolli mängib. Kuid loomulikult, see on oluline, et Alexanderi puhul ei räägi me restoranist, mis on oma uksed kuskil rendipinnal avanud. Alexander on tõeline ja vägagi osa sellest keskkonnast, kus ta asub ning arusaadavalt dikteerib too keskkond seda, mida me teeme ja mida me ei tee. Selles osas on teil õigus, et meie restorani teeb atraktiivseks tema paiknemine Muhu saare loomulikus keskkonnas - see sama keskkond on ka meie restorani inspiratsiooni ja filosoofia allikaks. Paljudel inimestel on omamoodi arusaam, et parim restoran peab kindlasti asuma pealinnas. See on loomulikult rumalus. Kui minna Prantsusmaale, Saksamaale või Itaaliasse, leiate, et enamik parimaid restorane asub maakohtades ja seda ühel väga heal ja lihtsal põhjusel – neil restoranidel on hea klapp ümbritseva loodusega ning nad toetuvad suurepärsele kohalikule toorainele.

Mis on selle aluseks, et professionaalid just Alexandri parimaks restoks valisid?

Esimene valik tehti toetudes Eesti kokkade, restoranipidajate ja toidukriitikute eksperthinnangule – ühesõnaga, professionaalid hindasid professionaale. Sellest pandi kokku esialgne järjestus. Seejärel külastasid selle pingerea nelja esimest restorani välismaised toidukriitikud. Nende personaalne hinnang koos kodumaiste professionaalide eksperthinnanguga andis resultaadiks selle, et Restoran Alexander kuulutati Eesti parimaks restoraniks.

Samuti sai kõrge koha teine Pädaste restoran ehk NEH Tallinnas. Väga lühikese ajaga surus ka see koht ennast meie tippude hulka. Kas see üllatas?

Ei, tegelikult mitte. Olin algusest peale veendunud meie meeskonna kvaliteedis ja selles, et me võime Tallinnasse midagi unikaalset luua. Neh on olnud algusest peale edukas – alates esimesest päevast on meie lauad õhtusöökideks täielikult broneeritud olnud. Usun siiralt, et restoran võib edukas olla, kui sellel on midagi ainulaadset pakkuda ja nagu selgus, siis meil oli. Neh avatakse taas 1. septembril.

Kuidas on üldse Eesti restoraniturg muutunud ning kuidas on muutunud külastajad?

Eesti restoraniturg on viimastel aastatel väga palju muutunud. Esiteks on külastajad muutunud palju teadlikumaks, kriitilisemaks ja hindavamaks. Ma arvan, et see on igati hea. Mulle meeldib öelda, et restoranid on täpselt nii head, kui on nende külastajad. Teiseks on majanduslangusel olnud restoraniärile puhastav mõju ja võib öelda, et tänu sellele on ka üldine tase tõusnud. Esile on kerkinud palju noori restoraniomanikke ja kokkasid, kes võtavad oma ametit väga tõsiselt – see on samuti avaldanud värskendavat mõju.

Mida toob tulevik nii Alexandrile kui NEHile?

Me jätkame kindlalt oma päevatööd ja loodame end jätkuvalt edasi arendada