Mis te täpsemalt Eestis teete?

Peamised tooted on seotud ehitusega. Toodame teraskatuseid ja paneele.

  

Aga miks Eestis, see on ju väga väike turg?

Tegelikult oleme Eestis kohal juba 1990ndate algusest ning Eesti on meie jaoks üsna oluline turg. Selle maht on umbes 70 miljonit eurot. See ei ole üldsegi väike turg meie toodetele. Nüüd, kus turg on taastunud, näeme Eestis väga head võimalust. Miks teraskatused? See on kultuuriline nähtus. Soomes ja kõigis Ida-Euroopa riikides on teraskatus dominantne lahendus. Samuti on Eesti lähedane turg.

  

Te ekspordite Eestist samuti, kas oskate öelda kui palju?

Täpselt ma öelda ei saa, aga ma arvan, et see on umbes üks kolmandik. Kaks kolmandikku jääb Eestisse.

  

Millisena näete Eesti majanduse potentsiaali?

Eesti oli väga aktiivne ehitusturg. Pärast kriisi on Eesti olnud üks paremini juhitud majandusi. Seega ootame, et ehitusturul aktiivsus taas kasvab. Näiteks avatakse kaubakeskusi.

  

Teie ala on seega laiem kui tööstus- ja kaubanduspinnad?

Meie ehitusäri maht on umbes 750-800 miljonit eurot. Sellest 200 miljonit elamute katuselahendused ning 100 infrastruktuuriprojektid ja ülejäänud on tööstus- ja kaubanduspinnad. Seejuures katuseturul liigub turg üha enam valmislahenduste poole. Näiteks Soomes installeerisime möödunud aastal ligi 1000 katust. Samad trendid on Eestis.

  

Kuidas Teile mõjus Euroopa finants- ja eurokriis?

2008. aastal kaotasime ligi poole oma ärikäibest. Peamiselt teraseäris, mis on meie peamine haru. Meie käive oli 3,6 miljardit eurot enne kriisi ning kukkusime 2 miljardile eurole. Nüüd oleme tagasi 2,7-2,8 miljardi eurose käibe juures. See aeg oli väga raske. Sisuliselt läksime alla kooskõlas turuga. Meil oli suur äri ka Venemaal, mis kukkus poole võrra kokku.

Ja kuidas Venemaal praegu on?

Oleme nüüd ületamas kriisieelseid müügitaset. Vene turg on taastunud, euroala ei ole. Terasenõudlus on endiselt 70-75% tasemel 2007. aasta tipust. Näib, et see ka jääb sinna. Seega ka edaspidiseks on ehitusäri meile üha olulisem. Energiatõhusus on samuti üks trend, millele meil on lahendused. Meil on tooted, mis hoiavad energiat kokku.

  

Kas te plaanite laieneda või hoida oma turgu?

Oleme oma turgu ehitanud 10 aastat. Oleme päritolult Põhja-Euroopa ettevõtte ning oleme nüüd kohal ka Ida-Euroopas ja Venemaal, kus on ka meie kasvuturud. Aga ehitus on väga lokaalne turg ja on raske leida üleilmseid tooteid. See tähendab, et ka konkurents on kohalik, mitte globaalne.

  

Samas, kui üldiselt räägitakse tööstusest tulevad alati kõne alla Aasia mõjud turule ja konkurents. Seega see ei mõjuta Teid?

Meie sektoris on Aasia mõju väga väike. Kehtib vaid osade materjalide puhul. Aga üldiselt on see väga piiratud. Ehituses on ikkagi regionaalne ja kohalik konkurents.

  

Mis on Teie äri proovikivid lähiaastatel?

Kuna oleme otse ja kaude väga seotud Euroopa turuga, siis peamine küsimus on, mis saab Euroopast. Euroopa on kaotanud oma konkurentsivõime tööstuses, kasvu ei ole. Usun, et Ida-Euroopa on ainuke piirkond, kus on kasvupotentsiaal lähiaastatel. Seal on loogiline vajadus kasvuks ja uuendusteks. Lääne-Euroopa ja Põhja-Euroopa ülesehitus, kus on väga kõrged hinnatase, ülikõrge maksukoormus, liiga lai ja kallis avalik sektor ning lisaks paljude riikide finantsraskused, ei näi lubav. Tuleb leida nišš, kus spetsialiseeruda. Meil on selleks eriteras, millel on globaalne turg, ning ehitustooted.

  

Kas Venemaal võib olla teistsugune tulevik?

Jah. Tööstus- ja kaubandussektori ehitus on märksa aktiivsem Venemaal. Rahastamine on heal tasemel seni, kuni nafta ja gaasihind püsib. Mis meie oleme näinud, et kasv Venemaal on olnud selgelt tugevam kui Euroopas ning seda kolmes sektoris. Esiteks tööstus- ja kaubandusehituses. Teiseks, Venemaa on suurim teraskatuste turg maailmas. Selle suurus on umbes 1 miljard eurot. See on umbes sama suur kui meie kõik teised turud kokku. Samuti eriteras.