Otse küsides, mis oli Facebooki nõrga IPO taga ning miks investorid seda aktsiat väga väärtuslikuks ei pea? Firma väärtus oli tegelikult ikkagi poole väiksem kui algselt hinnatud.

Ei tea, aga oletan et ühelt poolt kaotasid Zukerberg & Co. natuke reaalsustaju, mis sellise eduloo puhul tihti juhtub. Ja teiselt poolt analüütikud võimendasid sellest tulenevaid järeldusi. Uue ärimudeliga firmade puhul on kasvusid väga keeruline objekiivselt hinnata, kuna nad sõltuvad väga paljudest asjaoludest, mille hindamiseks puudub hea statistika ja praktika. Ning hindamismudelid on juba kord sellised, et suheliselt väikesed kasvu- ja kasumlikkuse erinevused pikas perioodis muudavad aktsia tänast väärtust suhteliselt palju. Ehk siis, valestihinnata on väga lihtne.

Firma käive, kasum ja perspektiiv ei ole ju halvad. Tegu pole küll Apple, Microsofti või Google suuruse ettevõttega, kuid siiski miljardilise kvaralikäibega firmaga. Miks pole usku?

Eks usku on endiselt, aga lihtsalt oluliselt vähem. Tõenäoliselt ostsid väga paljud investorid lihtsalt usku, numbritesse süüvimata. Nüüd on teistpidine olukord, et usku on jälle vähem kui tegelikkus näitab. FB-l on kindlasti palju potentsiaali, küsimus on, kas seda õnnestub rahaks
pöörata. Praegu usutakse vähem, kuna lühiajalised numbrid ei ole varasemaid hinnanguid investorite arvates ilmsesti toetanud. See on aga loomulik (nõrgad lühiajalised numbrid), sest IPO järel tehtud investeeringud ei olegi saanud ennast veel ära tasuma hakata. Ja ega nad
ei pruugigi.

Mis on need kriteeriumid millele Facebook täna ei vasta, mis investori aktsiat krabama paneks või hinda kruviks?

Ebakindlus on ilmselt kõige suurem faktor. Kogu internetiäri turg on väga ebakindel. Nii, nagu populaarsus võib väga kiiresti kasvada, võib ta väga kiiresti ka kahaneda. Ja hetkel on populaarsus kahtlemata FB kõige suurem vara. Kui nad ei suuda seda käibe ja kasumi kasvuks pöörata, osutub suurem osa väärtusest õhuks.

Põhjendatuna on räägitud ka reaalsusest, et 5 aasta pärast Facebooki kui sotsmeedialiidrit ei ole, läheb MySpaceiga sama teed, kuna puudub arengusuund, rahaveski ning tahvlid ja nutifonid tapavad ka viimase reklaamikäibe. Mis sellest arvata?

Igas selles väites on kõvasti tõde peidus. FB kõige suurem oht täna on see, et nutitelefonid oma väikese ekraaniga lihtsalt füüsiliselt ei saa võimaldada FB kõiki funktsionaalsusi piisavalt mugavalt kasutada, mis võib viia keskkonna populaarsuse langusele.

Loe pikemat artiklit Eesti Päevalehe Digilehest!