Klassikaline J.O.K.K. juhtum, leiavad kõik ERRi nõukogu liikmed ja välised eksperdid. Näiteks on viimase aasta jooksul sponsortoetustena läbi alaliitude erinevad koondiste sponsorid saanud miljonite kroonide väärtuses reklaami ETV ja ETV2 kanalil. Sponsorlepingutega on Eesti Kergejõustiku Liit maksnud ERRile 275 000 krooni, Jalgpalliliit 2 118 666 krooni ja Suusaliit 829 317 krooni. Toetaja on ka Eesti Korvpalliliit. Ebaterveks konkurentsiks nimetab seda Kanal2 juht Urmas Oru, juriidiliseks lüngaks aga riigikoguliikmed Peeter Kreitzberg ja Igor Gräzin ning pragmaatiliseks vajaduseks meediaekspert Hagi Šein.

Viimases ERRi nõukogu protokollis, kuupäevaga 19. oktoober, on kirjas punkt, kus otsustati lubada Otepää suusatamise maailmakarika etapi teleülekandel näidata kokku 1450 sekundit sponsorite reklaame. Täpsemalt otsustati, et “iga ülekande ees ja lõpus Eesti Suusaliidu ja Tehvandi Spordikeskuse toetajate/peasponsorite reklaami ja logosid kokku kuni 1050 sekundit ning ülekannete eelreklaamide juures kokku kuni 400 sekundit. Kokku mahus kuni 1450 sekundit”. Selliseid otsuseid on tehtud kümneid.

“Sponsortaotlused esitatakse spordivõistlustele ning nõukogu on ka neid hakanud karmimalt läbi vaatama. Tegemist peab olema suurt huvi pakkuv spordialaga, mis saab võimaluse sponsortoetuse arvelt reklaami näidata. Kitsa harrastusseltskonnaga võistluste ette ei näidata reklaami,” selgitab olukorda riigikogulane Peeter Kreitzberg.

“Reklaam on ETVs väga pragmaatilistel kaalutlustel, kuna kanal sipleb pidevalt kroonilises rahapuuduses. Lähtutud ka paljude maade praktikast. Seda võib tõlgendada nii ühte- kui ka teisipidi, kuid hetkel on tegemist paratamatu reaalsusega,” lisab kultuurikomisjoni juht.

Skeem iseenesest on lihtne ning läbipaistev ja juriidiliselt aga vägagi korrektne. Nimelt maksavad koondiste sponsorid oma reklaamirahad toetustena spordialaliitudele, kes siis nendega omakorda toetavad ETV saateid ja ülekandeid, klausliga, et näidatakse toetajate toetajate logosid ja reklaame otse-eetris. Reklaami ei müüda ning toetused on alati seaduslikud ja teretulnud.

“Seadusest erinevat seisukohta olla ei saa. Seadus lubab teatavatel juhtudel selliseid otsuseid teha, et reklaam ETVsse lubada. Kui näeme tõsist põhjendust, siis saab lubada reklaami kanalisse. Tegemist on tundliku teemaga, kus piirijuhtumeid on palju ning neid tuleb alati eraldi läbi arutada,” leiab ERRi nõukogu liige Hagi Šein.

“Kui me nende toetuse manifitseerimisest loobumise tõttu jääksime ilma nendest spordivõistlustest ETV kanalil, oleks see halb lahendus. Seda on ka seadusandja ette näinud, kindlasti ei tohi seda ka kuritarvitada. Siiani ei ole seda ka tehtud. Tegemist on tundliku asjaga ja me lähtume otsuste tegemisel nii vaatajast kui seadusest. Küsimus on selles, et kui me mingitel eetilistel põhjustel laseksime selle nööri - reklaami ja spordivõistluste ülekande nööri - käest, siis korjaksid selle koheselt üles erakanalid ning meie kaotaksime,” väidab Šein ja lisab, et ETV ega keegi selle töötajatest ju mingit omakasu nende sponsortoetusetega ei saa.

“ERR näitab sporti ikkagi riigieelarvelisest rahast ning sponsortoetused on kaasnev nähtus,” sõnab meediaekspert. Šein lisab, et sponsortoetused on kirjas ülekandeõiguste tingimustes ning need lepingud sõlmitakse väljaspool ERRi. “Meie siin sekkuda ei saa. Oleme nende lepingute vangid,” kinnitab nõukogu liige.

Kanal 2 juht Urmas Oru sõnul ei ole kindlasti ülekandeõiguste ostu-müügilepingus kirjas, et on vaja näidata reklaami. “Absurd on ju mõelda, et Euroopa Ringhäälingu Ühing või kes iganes paneb lepingusse kirja, et kui palju selle või selle firma reklaami peab näitama. See reklaami näitamine on ikka täielikult ETV ja spordialaliitude vaheline kokkulepe,” räägib Oru.

Sarnaselt maadevahetusele, ei saa ka siinse jokk-skeemiga midagi ette võtta ning reklaam jookseb vabalt rahvusringhäälingus edasi.