Jürgensoni tee-ehitus kukkus läbi

 (39)
Toivo Jürgenson
Toivo JürgensonETA FOTO

Reisirongiliikluse surmaotsuse järel Kagu-Eestis tuisus ja lumes alustatud külateede remont seiskus, kui riik hakkas kaaluma võimalust rongid uuesti käima panna.

Tee-ehitajail on juba tehtud töö eest tasu tänini saamata, kirjutab Postimees.

“Minister Toivo Jürgensoni töö jäi Lõuna-Eestis pooleli, tulgu ja ehitagu kevadel alustatud teed lõpuni,” ütles Valgamaa Karula vallavanem Ants Järvmägi. “Karula vallas plaaniti ehitada üle 50 kilomeetri teid. Kevadel saadi hakkama vaid 15 kilomeetriga — järelikult on tegemata üle poole.”

Teedevalitsuste hinnangul toimuvad teetööd suuremas osas planeeritult ning on sügiseks teostatavad kõigil teedel kavandatud mahus, teatas maanteeamet reedel BNS-ile.

Tööde teostamist raskendas maanteeameti teatel pisut asjaolu, et riigikogu ei jõudnud sisse viia eelarvemuudatust enne suvepuhkusele minekut.

Suviste remonditööde katteks on teedevalitsused kasutanud aasta teisele poolele planeeritud rahasid. Teedevalitsustel on seeläbi olnud võimalus suviste remonditööde finantseerimist suurendada vajalikus mahus, märkis maanteeamet.

Ühtekokku plaanis teede- ja sideministeerium Kagu-Eesti kolmes maakonnas ehitada ligi 100 kilomeetrit kruusateid, kuid tänaseks on teedevalitsused suutnud korda teha vaid 20 kilomeetri jagu raudteeäärseid maanteid. Töö seisab kõige magusamal ajal.

Karula vallas jäi töö pooleli aprilli lõpus. Valga teedevalitsuse juhataja kohusetäitja Rein Eendra andmeil võlgneb teede- ja sideministeerium Valgamaal tee-ehitajaile üle nelja miljoni krooni.

“Kevadel asusime ministri korraldusel hädavajalikke teid ehitama ja parandama, kulutasime selleks suure osa põhiteede hooldamiseks ette nähtud rahast,” märkis Eendra. “Täna on meil miljonite kroonide eest tasumata arveid ja võimalik pole ka põhimaanteid hooldada.”

Maanteeameti reedel saadetud teate kohaselt ütles Eendra samas, et “töid on senini teostatud ja loomulikult teostatakse ka edasi. Praeguseks on üle poole kavandatud töödemahust tehtud ning pole takistusi, et tööd lõpetada planeeritud ajaks”.

Kolkateid on parandatud ja töö pooleli jäetud ka Põlva- ja Võrumaal. Teede- ja sideministeeriumi lubatud raha pole näinud sealsedki ehitajad. Seni on teedevalitsused kulutanud üle kolme miljoni krooni oma eelarvest ning peavad nüüd rahakitsikuse tõttu puhkama.

Võru Teedevalitsuse juhataja Arno Huik ja Põlva Teedevalitsuse juhataja Elmo Uibo kinnitasid maanteeameti vahendusel, et kõigil remontivajavatel teedel kavandatud töid on võimalik vabalt enne sügisvihmade saabumist lõpetada.

Teede- ja sideministeeriumi pressiesindaja Kuldar Väärsi kinnitas ajalehele, et teedevalitsused saavad lubatud raha kindlasti kätte. “Kuid hetkel on viivitus poliitilise otsuse taga, mille kohaselt tuleks eraldada 20 miljonit krooni teede ehitamiseks,” põhjendas ta. Rahaeraldust otsustama ei kogune suvepuhkusel olev riigikogu aga arvatavasti enne sügist.

Teedevalitsuste hinnangul oleks riik võitnud miljoneid kroone, kui Reformierakond poleks kevadel olnud teedeehituseks raha eraldamise vastu. “Täna oleks tee-ehitus kindlasti käimas, aga Reformierakond ajas poliitilist jonni ning soovis raha suunata hoopis rongiliiklusesse,” leiab ka Väärsi.

Riigikogu Reformierakonna fraktsiooni liige Kalev Kukk nimetas süüdistusi jämedaks valeks. “Reisijateveo dotatsiooni viimasel arutelul ütlesime just meie, et teed tuleb lõpuni ehitada,” väitis Kukk.

Kukk rõhutas, et Reformierakonna arvates tuleb Kagu-Eestisse igal juhul korralik teedevõrk rajada, taastatagu rongiliiklus või mitte.

Teede- ja sideministeerium on alustanud läbirääkimisi reisirongiliikluse taastamiseks. Väärsi teatel hakkab osa ronge käima 1. augustist. “See ei tähenda muidugi, et bussid võetakse taas käigust ja teed jäävad ehitamata,” lisas ta.

Kagu-Eesti vallavanemad aga kardavad sügise tulekut, sest vihmadega hakkavad teed lagunema ja muutuvad läbipääsmatuks mülkaks.

EE konverents
Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare