•• Kas kaubamärgi omanikul on õigus takistada toodete edasimüüki?

Üldjuhul on kaubamärgi omanikul ainuõigus kaubamärki kasutada. Ta võib keelata teistel isikutel identse või sarnase kaubamärgi kasutamist samade või sarnaste kaupade tähistamiseks. Samas on vaba konkurentsi tagamiseks siin ette nähtud ka piirid. Üks neist on seotud “(ainu)õiguste ammendumisega”.

Õiguste ammendumine tähendab, et kui kaubamärgi omanik on kaubamärgiga kaitstud kauba korra juba turule lasknud või turule lasta lubanud, siis peetakse kaubamärgi õiguskaitset ammendunuks ja kaubamärgi omanik ei saa kord juba turule lastud kauba edasist ärilisel eesmärgil kasutamist (k.a edasimüüki) takistada.

Õiguste ammendumine on seotud ka “paralleelimpordiga”. Nii nimetatakse seda, kui isik ostab kaubad ühest riigist ja viib teise riiki, kus hakkab neid müüma paralleelselt ja konkureerides nende kaupadega, mille on selles riigis turule toonud kaubamärgi omanik ise või mõni tema esindaja.

Neid põhimõtteid aktsepteeritakse rahvusvaheliselt ning väljendatakse nii Eesti kaubamärgiseaduses (§16 lg 3) kui ka EL-i kaubamärgidirektiivis (89/104/EMÜ, Art 7). Samades õigusaktides täpsustatud veel, millist territooriumi käsitletakse turuna. Nii ei ole näiteks kaubamärgi omanikul (või selle õigustatud kasutajal) Eesti seaduse kohaselt õigust keelata kaubamärgi omaniku poolt või tema loal kaubamärgiga tähistatud ja Eestis või mõnes Euroopa majanduspiirkonna (Euroopa Liit pluss Norra, Island ja Liechtenstein) lepingu riigis käibesse lastud kauba edasist ärieesmärgil kasutamist. Küll on tal aga see õigus, kui kaup tuleb väljastpoolt nimetatud territooriumi.

Mait Palts

Eesti kaubandus-tööstuskoja

jurist