Juristi abi: Kaupmehe pankrot võib jätta ilma nii ettemaksust kui ka kaubast
Uudis pankrotistumisest ei rõõmusta kedagi. Kindlasti on see eriti halb, kui olete ostnud kaupa või teenust ettemaksuga ja see on juba tasutud, kuid kaup alles saamata. Iseenesest ei ole siis ka vahet, kas olete eraisik või ettevõtja – pankrotimenetluse puhul on kõigi õigused ja kohustused samad. Palju sõltub pankrotistunud kaupleja majanduslikust seisust ja halduri otsustest. Parimal juhul saate soovitud kauba või teenuse ja tasute kauba eest täishinna. Võimalik on ka, et saate ettemaksu tagasi, kuid soovitud kaup või teenus jääb saamata. Ent võib juhtuda, et isegi juba tasutud summa jääb tagasi saamata. Kuuldes pankrotist on peamine teha pankrotihalduriga koostööd ja esitada õigeaegselt vajalik info. Kindlasti ei tasu tarbijal karta, et teda koheldakse halvemini teistest võlausaldajatest. Võla-usaldajate võrdsest kohtlemisest lähtub haldur ja kindlasti kontrollib seda ka kohus, kelleta pankrotimenetluse korral hakkama ei saa. Pankrotimenetlust reguleerib eelkõige pankrotiseadus. Sealt tulenevad ka nõuete esitamise tähtajad. Samuti on kirjas, mis järjekorras toimub võlausaldajate nõuete rahuldamine.
Enamik võlausaldajate nõudeid kuulub rahuldamisele ühel ja samal ajal. Ei pea kartma, et maksunõue rahuldatakse suuremas ulatuses kui ettemaksu tagastamise nõue või muud lepingutest tulenevad nõuded. Kui varast jätkub, makstakse kõigile, kui ei järku, siis makstakse kõigile võrdne osa (protsent nõude suurusest). Erandeid tehakse vaid neile, kelle nõue on pandiga tagatud. Üldjuhul saadakse pankrotist teada halduri saadetud teatest – seal kirjutab haldur sedagi, kuhu ja mis ajal tuleb esitada teade oma nõuetest ja millal toimub võlausaldajate üldkoos-olek. Nende juhiste õigeaegne järgimine on väga oluline. Kindlasti ei tasuks pankroti tulemuseks alati pidada ette-võtte likvideerimist, sest võimalik on näiteks ka kompromiss võlausaldajate ja võlgniku vahel. Võlgniku tegevuse sel viisil jätkamine on sageli kasulikum ka võlausaldajatele.