•• Kuidas on internetikaubandus õiguslikult reguleeritud?


Interneti vahendusel kaupade müügile või teenuste osutamisele kehtivad suures osas samad reeglid mis muudelegi vastavatele lepingutele – kaup peab vastama nõuetele ning teenus kirjeldusele ja ostja või teenuse saaja peab tasuma kokkulepitud hinna. Küll kehtivad internetikaubandusele nii Eestis kui ka EL-i liikmesriikides teatud erireeglid, mis tulenevad selliste tehingute nn kaugmüügi iseloomust. Täpsemalt kohalduvad Eestis erinõuded, mis on kirjas võlaõigusseaduses ja puudutavad sidevahendi kaudu sõlmitud lepinguid eseme üleandmiseks või teenuse osutamiseks ehk lühidalt sidevahendi abil sõlmitud lepinguid. Sidevahendi kasutamiseks peetakse kindlasti ka arvutit (internetti), kui tarbija ja pakkuja sõlmivad seda kasutades omavahelise lepingu.

Üks põhinõudeid sidevahendi kasutamise korral on, et tarbija peab enne lepingu sõlmimist saama küllaldast teavet nii toote või teenuse omaduste ja hinna kujunemise kohta kui ka pakkuja kohta. Olulise teabe hulka kuuluvad ka lepingust taganemise tingimused, info garantii olemasolust, kauba müügijärgse teenindamise kord jne. Seoses taganemisõigusega tuleb teada, et Eestis on tarbijal õigus sidevahendi kaudu sõlmitud lepingust taganeda kuni 14 päeva jooksul. Sama tähtaeg kehtib ka näiteks Soomes ja Rootsis.

Kirjeldatud näited kohalduvad aga vaid juhul, kui ostjaks on tarbija ning müüjaks majandus- või kutsetegevusega tegelev isik, ega puuduta üksikisikute või ettevõtjate omavahelisi tehinguid.

Mait Palts

Eesti kaubandus-tööstuskoja jurist