„Põhiliselt tõstsime kõikidel toodetel 1,7 protsenti hindu, välja arvatud kampaania- ja enim ostetavatel kaupadel, nagu sai, piim, leib ja hapukoor,” ütles Rimi Eesti Food AS-i turundus- ja kommunikatsioonijuht Evelin Mägioja. Samamoodi tegutsesid teisedki suuremad kaupluseketid Selver, Prisma, Maxima, Säästumarket ja Comarket. Hinnad tõusid aga eksklusiivsematel toodetel, näiteks alkoholil.

Prisma kommunikatsioonijuht Kadri Lainas ütles, et poekett jälgib täpselt turuseisu ja hindu, kuna praegu teeb seda eriti pingsalt ka tarbija. Majanduslikult raskel ajal püüavad kauplused hoida muutumatuna hinnatundlikud kaubad, mida tarbija ei saa ostmata jätta.

„Eks ma ikka vaatan, mis ostan, kuid hinnatõus otseselt mind veel mõjutanud pole,” ütles Norde Centrumi Rimis oste teinud Piret. Samal ajal nentis ta, et ei tea, mis tulevik toob, kui palk peaks langema. „Eks siis hakkan rohkem valima, kuid igapäevast toitu ei saa ostmata jätta,” arvas naine.

Ennast parima hinnaga liidriks nimetav Säästumarket, mis kuulub Rimi kaupluseketi alla, on kõikides kauplustes hinnamuudatused teinud. Evelin Mägioja Rimist lisas, et Säästumarketi eesmärk on endiselt pakkuda igapäevase ostukorvi tooteid kõige soodsamalt ning senised hinnavõrdlused on näidanud, et seda ta ka suudab.

Läbirääkimised hankijatega

Rimi ja Selver peavad läbirääkimisi hankijatega, et jõuda kokkuleppele müügihindade muutmata jätmises. Leedu kauplusekett Maxima teatas oma koduleheküljel: „Otsime aktiivselt koos tootjate-tarnijatega võimalusi hinnatõusu leevendamiseks, et vähemalt esmatarbekaupade osas ei peaks eestlased oma ostukäitumist oluliselt muutma.”

Selveri müügi- ja turundusdirektori Kadi Lainelo sõnul on paljud tooted praegu hinna­tõusust hoolimata veel tavapärase hinnaga, kuna muudatuste tegemine on väga töömahukas ja aeganõudev. Seetõttu pole kõiki hinnamuudatusi jõutud teha.

Näiteks Prismas tuleb kommunikatsioonijuhi Kadri Lainase sõnul umbes 60 000 tootel hinda muuta. Tööd alustati kohe juuli alguses ja lõpetada plaanitakse septembriks.

Hinnaüllatused võivad kesta septembrini

•• Selle aasta juulis jõustunud uus määr tõstis käibemaksu 18 protsendilt 20-le. Seetõttu on poed sunnitud hinda muutma kõikidel toodetel.

•• Juunis, kui maksutõus riigikogus heaks kiideti, ütles toiduliidu juht Sirje Potisepp, et see ei peaks jääma ettevõtete kanda.

•• Tarbijakaitseamet on andnud kauplustele saalis ja kassas esitatud hindade erinevuse likvideerimiseks aega 31. augustini. Sisuliselt võivad selle ajani hinnasiltidel ja kassasüsteemis hinnad veidi lahkneda.

•• Norde Centrumi Rimi külastaja Katrin pole enda sõnul kassas suurema arve tõttu ebameeldiva üllatuse osaliseks saanud. „Napp kaheprotsendine tõus pole ju nii märgatav,” arutles ta.

•• Samas sisseoste teinud Jouni kinnitas, et maksutõus ei ole tedagi oluliselt mõjutanud. „Ostmata ei ole midagi jätnud, kui, siis kütust,” ütles mees ostu­käru vaadates.

•• Rahandusministeeriumi teatel jäi senine üheksaprotsendine soodusmäär kehtima ravimitele, meditsiiniseadmetele, perioodikale, raamatutele, töövihikutele ja majutusteenusele.