Täna viib Saaremaa Laevakompanii AS-i Saare Fishexport tellimusel esimese laevatäie külmutatud kala Sillamäe sadama kaudu Kotkasse, sealt Viiburi kaudu Venemaale.

Kalaliidu juht Valdur Noormägi sõnas, et kuigi kala eksportijate jaoks kujuneb Soome kaudu kala Venemaale viimine kalliks, on see võimalik lahendus kaks nädalat kestnud sisseveo piiramise olukorras.

Kajax Fishexport AS-i tegevdirektori Peeter Kallakase sõnul viib firma Venemaale vaid viis protsenti külmutatud kalast, s.t kahe-kolme miljoni krooni eest. Kuna lõviosa läheb Ukrainasse, ei mõjuta Venemaa otsus Kajax Fishexporti oluliselt, kuid sunnib siiski otsima ka muid transpordivõimalusi.

Vaid suur kogus

“Laevaga Soome kaudu kala viimine eeldab vähemalt 500 tonni kala, mis omakorda eeldab ka suurt laopinda, kuhu see koguda,” selgitas Kallakas. Firma on mõelnud kasutada ka raudteed, sest kala saab Venemaale viia ainult ringiga, näiteks Soomest Viiburi kaudu.

AS-i Hiiu Kalur tütarettevõtte AS Dagomar finantsdirektor Urmas Reimann ütles, et kuna nad ise kala Venemaale ei vea, avaldab toimuv mõju äripartnerite kaudu. “Tormise ilma tõttu on kalapüük peatunud ja ülepakkumist ei ole, raudteed pidi on kaup siiski liikunud.”

Ago Pärtel sõidab selgitusi saama

•• Veterinaar- ja toiduamet (VTA) pöördus ametlikult Venemaa veterinaar- ja fütosanitaarteenistuse poole täpsemate selgituste saamiseks.

•• VTA peadirektor Ago Pärtel tõstatas ka Brüsselis regulaarsel Euroopa peaveterinaaride töögrupi kohtumisel kala sisseveo piirangute teema.

•• Eile vestles Ago Pärtel Brasiiliast naasnud Venemaa kolleegiga ja sõidab tõenäoliselt ülejärgmisel nädalal Moskvasse.

•• Mitteametliku info kohaselt on kala sisseveo piirangu põhjuseks võltsitud kaubad, sertifikaadid ja muud dokumendid.

•• Eesti ekspordib kalatoodetest Venemaale eelkõige külmutatud kilu ja räime. Kokku viiakse Venemaale alla viiendiku eksporditavast kalakogusest.