“Majandusministeeriumi ja Tallinna Sadama tütarettevõtete vahel sõlmitud hankeleping ja muud dokumendid viitavad, et liiniveo hanke pakkumust tehes esitas Tallinna Sadam ebaõigeid andmeid,” ütles Tallinna Sadama uurimiskomisjoni liige Karilaid. “2014. aasta lõpus varahommikustel tundidel sõlmitud liiniveo teenuse hankelepingus on ette nähtud võimalus, et 2026. aastal ostab riik neli parvlaeva endale. Ühe parvlaeva väljaostuhinnaks on märgitud 26,6 miljonit eurot. Samas näitavad laevaehitusettevõtetega sõlmitud otselepingud hoopis muud: Türgis ehitatava parvlaeva hind on 22,8 miljonit eurot parvlaeva kohta (kokku 45,6 miljonit eurot), Poolas ehitatava parvlaevade hinnaks kujunes 31,5 miljonit eurot ühe kohta (kokku 63 miljonit eurot).”

“Olukord on täiesti absurdne, miks peaks riik ostma 12 aastat hiljem Türgis ehitatud laevad kokku pea 8 miljonit eurot kallimalt. Miks on hankelepingusse sisse kirjutatud sellised miljonitesse ulatuvad numbrilised erinevused?” küsib Karilaid.

Karilaidi hinnangul puudusid Tallinna Sadama tütarettevõtetel pakkumust esitades mistahes laevad ja isegi nägemus, mida riigile müüa tahetakse. “Puudus ka igasugune kindlus ja arusaam, millised uued laevad 1. oktoobriks 2016 liinile tuuakse, kuna läbirääkimised laevaehitusfirmadega alles käisid. Kui kõike vormistati tagantjärele, siis on liiniveo hange õigustühine ning õigusriigile kohaselt tuleks välja kuulutada uus riigihange. Ühistranspordiseaduse alusel saab hanke korrektseks läbiviimiseks sõlmida liiniveo lepingu vedajaga, kes on ka reaalselt võimeline teenust pakkuma. Praegune olukord on tingitud keskvõimu ebapädevast riigihanke planeerimisest ja seda saatvast mahukast korrruptsioonijuhtumist.”

“2013. aasta lõpus hoiatas tollane asekantsler Merike Saks Tallinna Sadama nõukogu istungil, et 2016. aastaks ei jõuta uute laevade ehitamisega valmis. Tundub, et nii tugev poliitiline surve ebapädeva hanke korraldamiseks tekitati, kuna väidetavalt 4 miljonit eurot meelehead „õigete” poliitikuteni ei jõudnud,” nentis Keskerakonna aseesimees Jaanus Karilaid.