Need kaks tehast on teineteisest kümmekonna kilomeetri kaugusel. Nefab Eesti Tallinna ringteel umbes poolel teel Lasnamäelt Jürile. Favor Metaform Vana-Narva maantee üsna tagumises otsas. Rahvakeeli teeb Nefab vineerist kaste, Favor igasuguseid lehtmetallist ehk plekist tooteid, muu hulgas ka plekiribasid, mis Nefabi kaste koos hoiavad.

Suurem osa Eesti tootmisettevõtetest just seesugused ongi – teevad tehnoloogiliselt üsna lihtsaid, kuid samas täpsust nõudvaid asju. Enamasti on sellistel Eesti firmadel paar suuremat klienti kusagil välismaal, kes kasutavad eestlaste tooteid iseenda keerulisema toodangu juppidena.

Sarnased ettevõtted

Nefab Eesti kuulub rahvusvahelisse kontserni, mille peakorter on Rootsis. Peamised tellijad on teised Nefabi kontserni ettevõtted. Favor Metaform on eestlaste oma. Firma alustas ehitusmaterjalide müügist, siis spetsialiseerus metallist ripplagedele, hakkas neid vaikselt ise tootma ning tänaseks on üles ehitanud tehase, kus toodetakse ripplagede paneele, kipsplaatide tarvis metallist karkasse ning muid lihtsamaid ja keerulisemaid vidinaid.

Mõlemad ettevõtted on üsna kiiresti kasvanud ning just see asjaolu need kaks sarnaseks teebki.

Nefab Eesti kastid ja kliendid pole just tavalised, kuigi nii võib esmapilgul näida. Näiteks on Eesti päästeameti tellitud kastid sellised, mis kannatavad kõva loopimist, kus saab üsna õrna kraami sees korralikult kinnitada ning lõpuks võib neid kaste vajadusel kasutada ka operatsioonilauana. Eelmised samasugused kastid jättis päästeamet Taimaale, kus pärast tsunamit käidi. Nüüd siis tehti just uued.

Selliste erisoovidega on suur osa Nefabi kundedest, kes enamasti tegutsevad elektroonika- ja masinatööstuses. Nendes kastides veetakse õrna ja kallist kraami. Seega tuleb kastid teha hästi ja nutikalt disainida. Iga firma hoiab kokku kõvasti raha, kui tema toote pakend on õigest materjalist ja õige suurusega. Just see on suund, kuhu Nefab Eesti tahab minna. Klientidele kavatsetakse pakkuda terviklikke pakendilahendusi. See tähendab, et Nefabi asjatundjad lähevad kliendi juurde, uurivad ja analüüsivad, millist pakendit tollel täpselt vaja on. Panevad siis kogu skeemi kokku, otsivad õiged tootjad või toodavad ise.

Nefab Eesti on ka oma kontsernis sattunud uudsesse positsiooni. Kontserni juhtkond on seadnud eesmärgiks tootmise efektiivsuse. Selles osas on Tallinna tehas kontserni parim. Mis on ka loomulik, sest alles paar aastat tagasi alustatud tehas on vaba keerulistest suhetest ja eelarvamustest ehk on eesrindlik. Nõnda on Nefab Eesti vähehaaval kujunemas eeskujuks teistele kontserni firmadele ning see omakorda sunnib Nefab Eestit ka enam pingutama.

Favor Metaformi käibest annab kolmandiku ehitusprofiilide (kaubamärk Profiline) müük. Need on standardsed tooted. Suurima kasvuga on aga sellised metalli töötlemise teenused, kus klient esitab oma spetsifikatsiooni ja kus partiid on väikesed. Tegemist võib olla üsna lihtsa tööga nagu näiteks tehakse Nefab Eestile – umbes meetrilaiune terasrull keritakse lahti, lõigatakse kitsasteks ribadeks ja keritakse siis uuesti kokku. Samas võib olla ka üsna keerulisi keevitustooteid. Näiteks on praegu tehases just töös karkassid rongide jahutusseadmetele, kus kasutatakse sadakonda erineva kujuga metallitükki.

Sama probleem

Jalutasin ringi mõlemas tehases. Nefab ja Favor asuvad paar aastat tagasi ehitatud moodsas tootmishoones. Nefabis teeb mulle ekskursiooni juhatuse esimees Erkki Susi, Favoris nõukogu esimees Almar Proos. Kui küsin peamiste probleemide kohta, siis nimetavad mõlemad ühte ja sama asja – tootmise juhtimine.

Probleem on õieti selles, et partiid muutuvad üha väiksemaks ja eripalgelisemaks. Lisaks tuleb iga kliendi tellimus täita paari päevaga. Tehnoloogiliselt pole kummaski tehases midagi eriti keerulist, kuid just see variantide arv ja kiirus teevad olukorra raskeks. Nefabis on silmaga näha, kus on tootmise pudelikaelad. Osa masinate juurde on kuhjunud kõvasti vineerdetaile. Favoris toodete kuhjumist nii selgesti ei näe. Küll on seal tootmistsehh masinaid ja töölaudasid ülitihedalt täis topitud ning küsimatagi selge, et tootmise laiendamisel on peagi piir ees.

See, millest Erkki ja Almariga räägime, on nii tuttav – kui firma kasvab suureks ja kui tootmise korraldamisega ei tegeleta, siis hakkab asi loksuma. Juhtimiseks on vaja terviklikku süsteemi ning brigadirid ja vahetuse ülemad peavad olema nutikad ja avatud mõtlemisega.

Konsultatsioonifirma Deloitte mahitusel on need kaks ettevõtet otsustanud kasutada tootmise korrastamiseks 20 võtme meetodit. See meetod sai alguse Toyota tehastest millalgi 1950. aastatel. 1980. aastate alguses vormis pikka aega Mitsubishis töötanud professor Iwao Kobayashi nende tervikliku metoodilise süsteemi, millele andis nimeks 20 võtit. Metoodika väidab, et tähelepanuväärseid tulemusi annab ettevõtte terviklik arendamine.

20 võtme meetod ei ole ainus ettevõtte kui terviku juhtimise metoodika. Olemas on näiteks ka Euroopa Kvaliteediauhinna metoodika ja mõnes mõttes ka ISO 9000. Almar Proos ütleb, et on tuttav Euroopa Kvaliteediuhinna metoodikaga ja seda isegi rakendanud, läbi uurinud ka 6 sigma meetodi ja Kanbani. 20 võtit tundub kõige sobivam ja haaratavam.

20 võtme eelis

Favor on Nefabist tootmise korrastamise ja 20 võtme meetodi rakendamisega aastajagu ees, olles tegelenud tsehhi puhastamise ja korrastamise, eesmärkide ühtlustamise ja rühmatööga. Sellest tööst annavad märku ka töökohad tsehhis. Nefabis on enamik olulisest infost paaril üldisel stendil. Favoris on põnevaid detaile iga töökoha juures. Mõnes kohas on juhataja tehtud fotod valesti ladustatud materjalist, mõnes tööliste rühmatööna sündinud kollased post-it sildid korrastustöödest, mida vaja teha jne.

Mõlema firma juhi sõnum on ühene - juhtimissüsteem peab olema lihtne ja arusaadav kõigile töötajaile. Erkki Susi ütleb, et 20 võtit on üks väheseid süsteeme, mis kaasab kõik inimesed kõikidest valdkondadest (kontor, tootmine, müük, jne). Seda kahjuks ei ole üldjuhul ISO, Kvaliteediauhind ja teised meetodid.

20 võtit

Töökoha elavdamine

•• 1: puhastamine ja korrastus

•• 2: süsteemi mõtestamine/eesmärkide ühildamine

•• 3: rühmatöö

•• 10: töökoha distsipliin

Kvaliteedi parendamine

•• 7: nulljälgimisega tootmine

•• 9: seadmete ja muu tehnika hooldamine

•• 11: kvaliteedi kindlustamine

•• 12: tarnijate arendamine

•• 15: mitmekülgsed oskused ja risttreening

Kulude vähendamine *

•• 13: kadude kõrvaldamine

•• 14: töötajate innustamine parenduste tegemisele

•• 6: protsesside süsteemne parendamine

•• 17: tõhususe kontroll

•• 19: energia ja materjalide säästmine

Protsessivoo parendamine **

•• 5: kiired üleminekud

•• 4: pooltoodangu vähendus

•• 16: tootmise planeerimine

•• 8: seostatud tootmine

Tehnoloogia arendamine

•• 18: infotehnoloogia kasutus

•• 20: juhtiv tehnoloogia strateegilise eelisena

* tootlikkuse tõstmine

** pooltoodangu vähendamine/kiiremad tarned

Allikas: Deloitte & Touche