Suvi on muutnud autode müügiplatsid harilikult suhteliselt hõredaks, sel aastal ei ole säärast muutust aga näha — vähenenud on nii kasutatud kui ka uute liisinguautode müügiarvud.

SEB Liisingu uusmüügistatistika viie kuu võrdlus näitab eelmise aasta suhtes kaheksaprotsendilist langust, maikuu võrdluses jäi platsile seisma juba pea iga viies auto. Kahjumiga ei soovi kaubast vabaneda keegi, siiski on olukord ostu plaaniva kliendi vastu märgatavalt soodsam, kuna kasutatud sõidukite puhul tähendab see kohati drastilist hinnalangust.

Hind langes oluliselt

Näiteks tallinlane Raivo püüdis mai lõpus müüa tagasi oma aastavanust sõiduautot, leppides müügiesindusega hinnas kokku. Lepingu kohaselt lubas esindus osta auto liisingujäägist ligi

20 000 krooni odavamalt. “Minul tulid aga muud asjaajamised ette ning jõudsin esindusse umbes kaks nädalat hiljem,” rääkis Raivo. “Siis oli olukord juba muutunud — müügiesindus teatas, et kuna laod on kasutatud autosid täis ja minu autot on raske maha müüa, siis on nad valmis sõiduki tagasi ostma liisingujäägist üle 50 000 krooni odavamalt.”

Seega oleks Raivo pidanud selle summa oma taskust autole peale maksma, et kohe autopidamisest pääseda. Valides kahest halvast parima, otsustas ta komisjonimüügi kasuks. “Maksin ikka umbes 20 000 krooni peale, sest muidu müüks ma seda masinat veel kuid,” ütles Raivo, kellele oli tähtis saada autost lahti võimalikult kiiresti.

Amserv Auto AS-i turundusjuht Margus Nõmmik räägib, et hinnalangetamine oleneb siiski konkreetsest autost: kellel on vaja autost kiiremini lahti saada, see kõigutab ka turuhinda. “Oleme alandanud hinda, kui näeme, et auto võib meile raskeks osutuda.” Siiski ei ole tema sõnul ettevõtte eesmärgiks klienti ehmatada. “Hind kehtib meil vähemalt kaks nädalat.”

Nõmmiku sõnul on kasutatud autosid neil laoseisu järgi eelmiste suvedega võrreldes rohkem. “Kui tavaliselt on see kuivanud suviti 80 peale, siis praegu on see 100–150 piirides. Laoseisu pikenemist on märgata just kallimate sõidukite osas.”

Veho Eesti AS-i kasutatud autode ja komisjonimüügi juhataja Urmas Karik kasutatud autode laoseisus suurt muutust ei tähelda. Siiski tunnistab ta, et kui varem osteti pigem lihtsalt uus auto, siis praegu võetakse uus auto vahetuskaubana vana vastu.

“Mingil moel on see ka hindu mõjutanud,” möönab Karik, kelle arvates võib keskmine langus olla paarikümne tuhande krooni ulatuses, olles selle võrra autot müüvale kliendile kahjulikum ja ostjale kasulikum. “Oleme nagu tangide vahel, aga oma autodele püüame ikka maksimumi panna.”

Vaadatakse kütusekulu ja ajalugu

•• Kasutatud autode müüjad tunnistavad, et müügiplatsid on eelmiste suvedega võrreldes neljarattalisi tihedamalt täis. Kannatlikule müüjale ei pruugi see olulist muutust liisinguauto jääkväärtuses tähendada, kiirema müügi korral võib küllastunud turg tõmmata soovitud hinnast maha aga mitmed kümned tuhanded kroonid.

•• “Auto ei ole kinnisvara ja nende hind langeb niikuinii,” selgitab Nissani ja Fiati esindajafirma, Fakto Auto AS-i müügikonsultant Anton. Siiski hindab ta müügiarve eelmise suvega võrreldes ligikaudu samale tasemele, endisest rohkem lähevad kaubaks aga ökonoomsemad autod, samal ajal on oluliselt langenud nõudlus diiselautode järele.

•• Kütust säästvate mudelite suuremat edu tunnistab ka Veho Eesti AS-i kasutatud autode ja komisjonimüügi juhataja Urmas Karik.

•• Suurem hinnalangus on tabanud autosid, mis on Saksamaalt või mujalt Euroopast napilt aasta eest toodud ja mida soovitakse kiiresti maha müüa: “Keegi ei tea, mis on nende tegelik läbisõit või kas neil on olnud avariisid.”