Eelmisel nädalal vaid ristluslaevade vastuvõtuloaga Saaremaa süvasadamas Norra lipu all seilavat kaubalaeva võõrustanud ning sellele ümarpalki peale laadida lubanud Tallinna Sadama omavoli jääb ilmselt karistamata, kuna puudub sobiv seadusepügal. Tallinna Sadam küsis keskkonnaminister Jaanus Tamkivilt juba märtsis kooskõlastust taotlusele avada süvasadam ka kaubalaevadele. Tamkivi toona seda võimalust ei välistanud, kuid teatas, et kuna sadam asub üleeuroopalise tähtsusega Natura 2000 kaitsealal, saab sadama tegevust laiendada vaid juhul, kui on välistatud selle sammu negatiivne mõju keskkonnale.

Otsustamaks selle üle, kas ja millises ulatuses võiks sadamas lubada kaubavedu, pidas ta vajalikuks viia läbi uus keskkonnamõju hindamine. Enne kui uuringud tehtud, rääkimata mingite otsuste langetamisest, sildus sadamas esimene kaubalaev, mis laadis eelmisel reedel peale paarsada tihumeetrit palke. Keskkonnainspektsiooni inspektorid käisid toona toimunut küll fikseerimas, kuid väärteomenetluse alustamiseks pole nad seniajani põhjust leidnud. „Asjaolud on selgitamisel, oleme pöördunud seisukoha saamiseks keskkonnaministeeriumi poole. Küsimus on keskkonnamõju hindamise läbiviimise vajalikkuses,” selgitas inspektsiooni avalike suhete nõunik Leili Tuul. „Juhul kui selgub, et on eiratud keskkonnamõju hindamise nõuet, alustame süüteomenetlust.”

Muutis sissekannet

Sama moodi ei näe alust Tallinna Sadamat isetegevuse eest nuhelda sadamate tegevusel silma peal hoidev veeteede amet. Malle Lõhmus veeteede ametist ütles, et Saaremaa sadama tegevusalaks on sadamaregistris märgitud laevade teenindamine. „Mais tehti vastavalt Tallinna Sadama esitatud taotlusele registrikande muudatus: kui enne oli „mereturistide ja reisijate teenindamine”, siis nüüd on kirjas „laevade teenindamine”,” osutas Lõhmus. Samuti muutis amet sadama navigatsiooniperioodi ja nüüd on lubatud laevu vastu võtta aasta läbi. Varem tohtis seda teha vaid suvekuudel. „Laevade teenindamine tähendab nii kauba- kui ka reisilaevade teenindamist ja selles osas pole meil alust Tallinna Sadamat karistada,” osutas Lõhmus.

Tamkivi: seadust tuleb muuta

•• Keskkonnaminister Jaanus Tamkivile tuli kaubalaeva sildumine ristlussadamas halva üllatusena. „Kokkulepe oli, et kui keskkonnamõjud on hinnatud, siis vaatame üle, mida seal saab teha ja mida mitte,” sõnas ta.

•• Tamkivi kinnitas, et praegust sadamate registriandmete muutmise korda tuleb muuta nii, et ka keskkonnaministeeriumil tekiks seal sõnaõigus.

•• „Selles pole ju mitte mingit loogikat, et sadam ütleb ise, millised andmed sadamaregistris olema peavad, ja et need andmed võetakse aluseks sellele, mida sadamas tohib teha,” arvas minister.

•• Tallinna Sadama direktor Ain Kaljurand on Saarte Hääle vahendusel selgitanud, et kaubalaeva visiit süvasadamasse oli ühekordne katse. „Meilt sooviti sellist teenust ja otsustasime lubada,” ütles Kaljurand.

•• Eestimaa looduse fondi tegevjuht Jüri-Ott Salm pidas Tallinna Sadama käitumist kahetsusväärseks.