Kaks nädalat tagasi purunes Lihula tarbijate ühistu lavka, mis pidi nagunii 1. oktoobrist uksed sulgema.

Viie valla, peamiselt aga Lihula ja Hanila valla elanikud peavad edaspidi oste sooritama lähimatest kauplustest, kuhu näiteks Salevere külast on kümne kilomeetri tee.

Palju kindlamas tuleviku-ootuses ei ela ka Järvamaa külade 500 inimest, sest Järva tarbijate ühistu on lubanud bussi käigus hoida kuni selle katkiminekuni. Remontima vana bussi enam ei hakata.

Võrumaa külarahvale kaupa vedava OÜ Tilsico kauplusbussi sõidumarsruuti on kõvasti kärbitud.

Tilsico juht Arvi Võru möönab, et tulevik on ebakindel ja kuigi esialgu pole sulgemisotsust tehtud, võib see tulla äkki. “Kui buss ikka kapitaalselt puruks läheb,” lausub Võru. “Elame päev korraga.”

Vaid kolm vastust

Võru sõnul proovis ta oma kahe kauplusauto käigushoidmiseks küsida toetust valdadelt, kuid asjata, sest 13-le väljasaadetud meilile tuli vaid kolm vastust. Võru kinnitas, et ta küsis  kuutoetuseks 200–1500 krooni, sõltuvalt sellest, kuidas kuskil peatusi oli.

Kauplusautode kinnipanekut kaalub tõsiselt ka Võru tarbijate ühistu. “Töötavad kahjumiga,” põhjendab kaubandusjuht Taivo Horn. Ka nemad kavatsevad enne otsuse langetamist küsida omavalitsustelt toetust. “Kui keeldutakse, siis meie kauplusautodele peale maksta ei saa,” kinnitas Horn.

Lavkapidajate kogemused on aga näidanud, et vallad ei  taha neile eriti kompensatsiooni maksta. Torma ja Jõgeva vallas sõitnud Toomas Karu soovis kahelt vallalt saada kuus toetuseks kummaltki 1000 krooni, et aga sellest keelduti, lõpetas ta sel kevadel oma äri.

Ka Lihula TÜ lavkat polnud vallad nõus  toetama.

Kristiina Viiron

Loe ka:

Autokauplus pakub toidupoolist ja kustutab ka suhtlemisnälja, EPL 9. august 2007