Internetikaubamaja Anttila pikaajalist klienti Maarikat tabas ehmatus, kui ta otsustas saapaid otsides vaadata ka postimüügifirma Soome lehekülge. Sealt selgus, et Soomes on sama kaup märksa odavam. Mida rohkem Maarika samade kaupade Eesti ja Soome hindu võrdles, seda suuremaks nördimus kasvas. „Tuleb välja, et meid lüpstakse ja lollitatakse täiega,” ütles õiget nime mitte avaldada sooviv Maarika, kes peab oma privaatsust oluliseks.

Eesti Päevalehe hinnavaatlus kodulehtedel www.anttila.ee ja www.netanttila.com kinnitas Maarika kogemust: mitte ükski juhuslikult valitud 15 hinnast ei olnud Eestis väiksem kui Soomes. Kui helipaatide puhul piirdus hinnavahe Eesti kahjuks mõne eurosendiga, siis suure televiisori ja hea arvuti eest peab Eesti ostja välja andma juba sadakond eurot rohkem kui Soome ostja.

Tarbijakaitseameti peaspetsialist Kadri Kauksi kommenteeris juhtumit nii: „On kurb, kui üks ettevõte rakendab eri hinnapoliitikat eri riikides asuvatele klientidele.” Ent ta nentis ka, et hinnakujundus on meil vaba.

Eesti kaupmeeste liidu tegevdirektor Marika Merilai arvas, et ju on Eesti Anttila hindu mõjutanud kaupade siia toimetamise kulu. Ühtlasi lisas ta, et e-kaubandus peaks toimima piiriüleselt. Paraku teatati Eesti Päevalehele Anttilast vastupidist: Eesti klient saab oste teha üksnes firma Eesti veebikeskkonnast, mis aga tähendab kõrgemaid hindu.

Põhjus on euro

AS-i Anttila juhataja Tauno Tuula kinnitas otsesõnu, et Soome Anttilas on hinnad tõesti odavamad kui Eestis. „Tunnistame ausalt patu üles, hinnavahed on olemas. Nende esimene ja kõige olulisem põhjus on euro,” selgitas Tuula. Ta ütles, et Anttilal olevat kavas pärast Eestis euro kehtima hakkamist Eesti ja Soome hindu oluliselt ühtlustada, ning palus nendega tutvuda uue aasta alguses.

Tuula lisas, et kaupade hindu on seni Eesti kahjuks mõjutanud transpordi hind, eriti suuremahuliste saadetiste puhul, mis vajavad erilist hoolt: näiteks külmikud, pesumasinad, suured televiisorid. „Aga ka meie logistika on muutumas,” lisas ta, „samuti kliendi kasuks.”

Kommentaar

Rein Sikk

vanemtoimetaja

Ma tahan väga uskuda kõike, mida Eesti Anttila juht Tauno Tuula räägib, aga ei saa. Minu pähe ei mahu, kuidas võivad näiteks suure televiisori transpordikulud ulatuda saja euroni.

Isegi siis, kui ostaksin Tallinki  autopaketi edasi-tagasi Soome sõiduks ja televiisori sealt äratoomiseks, kulutaksin vähem kui sada eurot. Ja vaevalt veab Anttila telereid ükshaaval, kasutades selleks eraautosid.

Nii saan vaid kurvalt tõdeda, et kuulus ja odav postimüügifirma on mu kaasmaalasi lihtsalt lüpsnud. Ja mitte vähe – firma klientideks on 240 000 peret, igal aastal teeb Anttilast oste umbes 140 000 klienti. Kui eeldada, et igaüks neist maksab aastas kaupade eest minimaalset kümme eurot rohkem, kui on kauba hind Soomes, tuleb hinnalüpsi summaks kokku enam kui 21 miljonit krooni ehk 1, 4 miljonit eurot.