Leivakappide ühendamise alga­tas SuperBoxi omanik OÜ Trend Line. „Kui ta müügis oli, läksime kosja,” tunnistab Koduextra kaupluseketti omava Olympic Invest OÜ tegevdirektor Merike Truumaa. „Inimestel sai asjast villand ja leidsime kompromissi.”

Koondumise tõttu tekkiva majapidamiskaupu müüva jaeketi turuosa moodustab ligi 15 protsenti. Müügitehingu tulemusel püüdis varem üheksa kauplusega opereerinud Koduextra poekett enda võrku veel 15 kauplust.

Vaatamata väiksemale kaupluste arvule oli Koduextra käive üles ostetud konkurendi omast alati pea topelt suurem. Selle üheks põhjuseks on kettide erinev müügistrateegia, mistõttu säilivad ka mõlema praegused kaubamärgid.

Tehingu hinda osapooled avaldada ei soovi. „Tuleb investeerida iseendasse ja vaadata, kui majandus hakkab paranema,” jätab OÜ Trend Line juhatuse liige Aivar Minumets tulevikuplaanid lahtiseks.

Truumaa hinnangul hinnatõus ja majanduslik hetkeseis inimeste vajadust igapäevaste kaupade järele ei mõjuta. „Aasta tagasi ei lugenud tõepoolest keegi raha,” tunnistab Truumaa. „Samas valetaksin, kui ütleksin, et valitseb paanika.”

Selle kinnituseks nimetab ta Koduextra järgmiseks sihiks soovi vallutada ka Pärnu. Ainsa takistusena märgib ta endiselt taeva kõrgusel püsivaid üürihindu. „Endiselt on veel paljudel kauplustel eufooria.” Näiteks püsitakse tema sõnul Saaremaal veel 2007. aasta üürilepingute juures.

„Novaluxile ma ühinemisest ohtu ei näe,” räägib konkureeriva kaupluseketi tegevjuht Margo Pruunlep. „Meiega võrreldes jäävad nende ostumahud väikeseks.” Tema kinnitusel on Novaluxi omanikul Hollandis ja Belgias üle tuhande kaupluse. „Kõik sama sortimendiga, millest tekibki n-ö säästumarketi efekt.”

Pruunlepa sõnul konkureerivad kodukaupade müüjad omavahel suhteliselt vähe ja konkurentsi pakutakse pigem kaubanduskeskuste suurtele poodidele. „Ikka vaadatakse, kus keedukannu hind on odavam, ja ostetakse sealt.”

Konkurentsiamet kahe jaeketi ühinemisele kätt ette ei pane, sest lisaks Olympic Investile ja Trend Line’ile tegutsevad majapidamiskaupade turul jõudsalt Novalux, Tiimari ja Jysk, kellel oli eelmisel aastal kokku 37 kauplust. Paraku kipuvad turult kaduma selle segmendi kodumaised ketid. Liiatigi leiab viimaste käimatõmbajate seast enamasti ühe ja sama nime — Aivar Minumets.

„Olen müünud omal ajal Foorumi kaupluseketi Tiimarile ning olin ka Koduextra üks asutaja ja kolmandiku aktsiate omanik,” tunnistab Minumets. „Kuidagi libises see siis soomlaste kätte, kellel oli rohkem tahtmist investeerida.” Ühe põhjusena nimetab ta paratamatust, et Eesti on väike ja kaubanduse ruutmeetreid inimese kohta tihedalt.

Konkureeriva AS-i Novalux tegevjuht Margo Pruunlep näeb müügi taga siiski seost ka praeguse turuseisuga: „Kokkuhoiuga tegelevad praegu kõik kaupluseketid ja ühendamisel jagunevad ostuahela, turunduse ja kontorite kulud kaupluste vahel võrdsemalt ära.”