Üldteenus on Elektrituruseadusega kehtestatud elektrimüügi kord neile tarbijatele, kes ei vali mingil põhjusel kindlat elektrimüüjat.

Üldteenuse korras müüb elektrit kohalik võrguettevõte (minu piirkonnas- Elektrilevi), kes seni on tarbijat elektriga varustanud. Võrguettevõte ostab elektri vabalt turult, vaba turu hinnaga (börsihinnaga) ja müüb selle edasi minimaalse, kulupõhise juurdehindlusega.

Juurdehindlus peab katma arve väljastamise ja raamatupidamise kulu, mis on seotud esitatava arvega.

Juurdehindlust kontrollib konkurentsiamet ega lase võrguettevõttel võtta rohkem, kui tegelikult raha kulub, pluss tilluke kasumimarginaal sellele samale kulule.

Kui palju maksab üldteenuse korras arve esitamine, ei soovi võrguettevõte öelda enne, kui müügikulud kokku löödud. Seadus neid selleks ei kohusta, umbes niimoodi mulle järelepärimise peale vastatigi.
Võrguettevõtte juurdehindluse saab seetõttu teada alles tagantjärele, kui kuu läbi saab ja kõik üldteenuse kliendid on ettevõtte raamatupidamisest läbi kantud.

Kui elektrimüüjate börsihinnale lisatavad juurdehindlused on võrdlusportaalide andmeil ligikaudu 0,2 senti kWh eest, siis võrguettevõtte kulupõhine juurdehindlus on suure tõenäosusega väiksem. Aga täpselt saab selle teada veebruaris.

Miks ma ei vali fikseeritud hinda, selle olen ka endale selgeks teinud.

Fikseeritud hinna pikemaks perioodiks „mõtlevad välja“ elektrimüüja koosseisulised analüütikud, kel on selleks piisavalt aega ja võimalusi ning kes on tarbijast palju targemad. Seejärel võtab elektrimüüja aluseks analüütikute prognoositud tulevase börsihinna, lisab sellele juurdehindluse (tulu suurendamiseks, sest muidu võiks ju börsil müüa, milleks jamada väikeostjatega) ja pakub siis selle toote tarbijale mingi kindla ja turvalise nimega pakendi (paketi) sees.

Kui periood läbi saab, avastab tarbija, et börsihind oli odavam.
Olen seda alates 2010. aasta turu avamisest suurtarbijana kaks korda kogenud.

Kokkuvõtteks, üldteenus on seni kõige odavam alternatiiv ja elektrimüüjatelt (vähem)pakkumisi analüüsides tuleb neid võrrelda esmalt üldteenusega, mitte omavahel.

Samuti peaks tarijate huvide kaitsel olevad portaalid hinnavõrdlustes kajastama üldteenust.

Repo Vabrikud ostab suurtarbijana alates 2010. aasta aprillist elektrit avatud turult.