Nissan Primera 2,0i SLX 5-d
Konservatiivne vigade parandaja - on sobilik lühiiseloomustus uuest Nissan Primerast.
Need, kes otsivad autolt isikupära ja välimist sära, peavad pettuma. Kuid neile, kes soovivad massidesse sulada ja ootavad autolt mugavat ning puhast, ilma vigadeta sõitu, on uus Primera igati sobilik auto.
üks kolleeg võrdles Primerat tabavalt kaherealise pintsakuga, mis veab ennast välja ka ekstravagantse moe ajastul.
Primera ei hiilga pilkuköitvate disainilahendustega ning jätab välimuselt igava mulje. Kuid see ongi Nissani kontseptsioon, küsimus on maitses.
Primera jätkab Nissani viimaste aastate suundumust kujundada oma mudelitele ühtne äratuntav disainijoon. Lennukitiibu meenutav iluvõre on omane nüüd kõigile Nissani mudelitele.
Tema otsesteks konkurentideks on Peugeot 406, Opel Vectra ja Honda Accord.
Primera puhul on tegemist Euroopas toodetud ning eurooplasele mõeldud mudeliga. Primera nimi tekkis automaailma 1990. aastal ning praegu esitletav uus mudel jääb tehase teatel sellisena tootmisse ka veel järgmise sajandi alguses.
Uus Primera on tootmises nelja- ja viieukselisena. Valikuvõimalus on kolme erineva mootori ning viiekäigulise käsi- ja neljakäigulise automaatkäigukasti vahel. Varustustasemeid on kolm - SE, SLX ja GX.
Primera mootorivalikusse kuulub 1,6- ja kaheliitrine bensiinimootor ning kaheliitrine turbodiisel.
Enne Primera jõudmist Baltikumi turule anti siinsete autoajakirjanike käsutusse 9 autot. Testirada kulges Tallinnast Pärnusse, vahepeatusega Paides. Testipäev lõppes Pärnu ringrajal, kus sai katsetatud auto käitumist vigursõidul ja proovitud tema teelpüsivust ning mootori jõudu koos rallisõitja Raido Rüütliga.
Eesti Päevalehe testimisobjektiks oli kaheliitrise mootoriga, viieukseline laugpäraga versioon.
Peidab juhi apsakaid
Võrreldes eelkäijaga on ta veidi suuremate mõõtmetega, nooljama väliskujuga ja täiesti uue veermikuga. Uus veermik teenibki kõige rohkem plusspunkte. Primeral on ühendatud MultiLink-esivedrustus kaksikvarb-tagavedrustusega. Seda uut konstruktsioonilahendust ei tõsta Nissan asjatult esile. Auto käitumine pikkades lainjates kurvides ja ebatasasel teel on igati kiitmist väärt. Ta pareerib kõik väiksemad juhtimisapsakad, nii et roolis võib ennast üsna kindlalt tunda. Kiirel sõidul kurvi sisenedes ei tekkinud tunnetki, et võid kõrvale kalduda või auto hakkab vibama. Sõit oli sujuv ning ka kruusaaukudes ei tekkinud hüplemistunnet.
Ka kaheliitrisele jõuallikale ei saa midagi ette heita, mass ja võimsus on igati tasakaalus. See-eest 1,6-liitrine mootor on Primera jaoks veidi lahja, kuid ajab asja ära. Kõik sõltub sellest, mida autolt oodatakse. Bensiinimootorid on 16-klapilised, kahe ülajaotusvõlli ja hargsissepritsega.
Teljevahe pikenemisega on suurenenud ka Primera salong. Pea- ja jalaruumi jagub nii ette kui taha. Taga istuvate pikemate reisijate kiharad riivasid küll kergelt lage, kuid nende endi sõnul see oluliselt ei häirinud.
Küünarnukk ei leia aknal puhkust
Mis puutub juhiistmesse, siis see on piisavalt ergonoomiline. Esiistmed on neljal viisil reguleeritavad ning ka piisav külgtugi on tagatud. Häiris istmete reguleerimisviis. Kui uks on suletud, siis on ligipääs istme reguleerimiskruvidele vaevaline. Käsi lihtsalt ei mahu ära. Harjumatult kõrge on ka uksepaneel. Lahtisele aknale toetuv küünarnukk jääb liialt kõrgele ning teeb selles asendis tukkumise ebamugavaks. Pisiasi, kuid vahel võib see üsna häirivaks osutuda.
Kui rääkida veel salongi miinustest, siis üllatas, et tagaukse paneelides puudusid sahtlikesed. Pikemal sõidul oleks väga hea sinna näiteks shokolaaditahvel libistada.
Auto salong jättis lihtsa ja soliidse mulje. Kõik vajalik oli olemas, puudus liigne toretsemine. Igati rahule võis jääda ka armatuurlaua ergonoomilisusega, esmatähtsad lülitid olid käepärased ja näidiklaud selge ja piisavalt nähtav. Läbisõidu, kellaaja ja välistemperatuuri näidik on digitaalne.
Meeldiv oli, et kütte- ja ventilatsiooniseadmed on reguleeritavad keeratavate nuppudega, eelmisel versioonil sai seda teha pulgakesi vasakult paremale liigutades.
Tahavaade on küljepaneeli liigse laiuse tõttu veidi piiratud, kuid selle vea korvavad edukalt mittepimestavad kaheosalised peeglid.
Uudse kujunduse on saanud ka Primera esituled. Tehase väitel valgustavad nad teed 80 protsenti rohkem.
Auto standardvarustusse kuuluvad ABS-pidurid, juhi ja kõrvalistuja turvapadi, elektrilised aknatõstukid, esiudutuled, distantsjuhtimisega kesklukustus, immobilaiser jne.
RAIVO MURDE
Nissan Primera 2,0i SLX 5-d.
MOOTOR R4, DOHC
Klappe 16
Töömaht, cm3 1988
Surveaste 10,0:1
Võimsus, kW (hj) 96(130)
pööretel, p/min 5600
Moment, Nm 173
pööretel, p/min 4800
KäIGUKAST 5-käiguline
ülekanded:
I 3,063
II 1,826
III 1,207
IV 0,926
V 0,733
tagasikäik 3,154
peaülekanne 4,176
ROOL hammaslatt, võimendiga
VEDRUSTUS
ees: sõltumatu MultiLink, keerdvedrud
taga: kaksikvarb, keerdvedrud
PIDURISüSTEEM
ees: ventileeritavad ketaspidurid
taga: ketaspidurid
RATTAD JA REHVID 185/65 R14
MõõTMED
Pikkus, mm 4430
Laius, mm 1715
Kõrgus, mm 1410
Teljevahe, mm 2600
Kütusepaagi maht, l 60
Pakiruumi maht, l 505
Tühimass, kg 1220
KIIRUSOMADUSED
Kiirus, km/h 205
Kiirendus,0-100 km/h,s 9,6
KüTUSEKULU, l/100km
90 km/h 5,9
120 km/h 7,3
Linnatsükkel 10,1