Nissan Primera 2,0i SLX 5-d

Konservatiivne vigade parandaja - on sobilik lühiiseloomustus uuest Nissan Primerast.

Need, kes otsivad autolt isikupära ja välimist sära, peavad pettuma. Kuid neile, kes soovivad massidesse sulada ja ootavad autolt mugavat ning puhast, ilma vigadeta sõitu, on uus Primera igati sobilik auto.

üks kolleeg võrdles Primerat tabavalt kaherealise pintsakuga, mis veab ennast välja ka ekstravagantse moe ajastul.

Primera ei hiilga pilkuköitvate disainilahendustega ning jätab välimuselt igava mulje. Kuid see ongi Nissani kontseptsioon, küsimus on maitses.

Primera jätkab Nissani viimaste aastate suundumust kujundada oma mudelitele ühtne äratuntav disainijoon. Lennukitiibu meenutav iluvõre on omane nüüd kõigile Nissani mudelitele.

Tema otsesteks konkurentideks on Peugeot 406, Opel Vectra ja Honda Accord.

Primera puhul on tegemist Euroopas toodetud ning eurooplasele mõeldud mudeliga. Primera nimi tekkis automaailma 1990. aastal ning praegu esitletav uus mudel jääb tehase teatel sellisena tootmisse ka veel järgmise sajandi alguses.

Uus Primera on tootmises nelja- ja viieukselisena. Valikuvõimalus on kolme erineva mootori ning viiekäigulise käsi- ja neljakäigulise automaatkäigukasti vahel. Varustustasemeid on kolm - SE, SLX ja GX.

Primera mootorivalikusse kuulub 1,6- ja kaheliitrine bensiinimootor ning kaheliitrine turbodiisel.

Enne Primera jõudmist Baltikumi turule anti siinsete autoajakirjanike käsutusse 9 autot. Testirada kulges Tallinnast Pärnusse, vahepeatusega Paides. Testipäev lõppes Pärnu ringrajal, kus sai katsetatud auto käitumist vigursõidul ja proovitud tema teelpüsivust ning mootori jõudu koos rallisõitja Raido Rüütliga.

Eesti Päevalehe testimisobjektiks oli kaheliitrise mootoriga, viieukseline laugpäraga versioon.

Peidab juhi apsakaid

Võrreldes eelkäijaga on ta veidi suuremate mõõtmetega, nooljama väliskujuga ja täiesti uue veermikuga. Uus veermik teenibki kõige rohkem plusspunkte. Primeral on ühendatud MultiLink-esivedrustus kaksikvarb-tagavedrustusega. Seda uut konstruktsioonilahendust ei tõsta Nissan asjatult esile. Auto käitumine pikkades lainjates kurvides ja ebatasasel teel on igati kiitmist väärt. Ta pareerib kõik väiksemad juhtimisapsakad, nii et roolis võib ennast üsna kindlalt tunda. Kiirel sõidul kurvi sisenedes ei tekkinud tunnetki, et võid kõrvale kalduda või auto hakkab vibama. Sõit oli sujuv ning ka kruusaaukudes ei tekkinud hüplemistunnet.

Ka kaheliitrisele jõuallikale ei saa midagi ette heita, mass ja võimsus on igati tasakaalus. See-eest 1,6-liitrine mootor on Primera jaoks veidi lahja, kuid ajab asja ära. Kõik sõltub sellest, mida autolt oodatakse. Bensiinimootorid on 16-klapilised, kahe ülajaotusvõlli ja hargsissepritsega.

Teljevahe pikenemisega on suurenenud ka Primera salong. Pea- ja jalaruumi jagub nii ette kui taha. Taga istuvate pikemate reisijate kiharad riivasid küll kergelt lage, kuid nende endi sõnul see oluliselt ei häirinud.

Küünarnukk ei leia aknal puhkust

Mis puutub juhiistmesse, siis see on piisavalt ergonoomiline. Esiistmed on neljal viisil reguleeritavad ning ka piisav külgtugi on tagatud. Häiris istmete reguleerimisviis. Kui uks on suletud, siis on ligipääs istme reguleerimiskruvidele vaevaline. Käsi lihtsalt ei mahu ära. Harjumatult kõrge on ka uksepaneel. Lahtisele aknale toetuv küünarnukk jääb liialt kõrgele ning teeb selles asendis tukkumise ebamugavaks. Pisiasi, kuid vahel võib see üsna häirivaks osutuda.

Kui rääkida veel salongi miinustest, siis üllatas, et tagaukse paneelides puudusid sahtlikesed. Pikemal sõidul oleks väga hea sinna näiteks shokolaaditahvel libistada.

Auto salong jättis lihtsa ja soliidse mulje. Kõik vajalik oli olemas, puudus liigne toretsemine. Igati rahule võis jääda ka armatuurlaua ergonoomilisusega, esmatähtsad lülitid olid käepärased ja näidiklaud selge ja piisavalt nähtav. Läbisõidu, kellaaja ja välistemperatuuri näidik on digitaalne.

Meeldiv oli, et kütte- ja ventilatsiooniseadmed on reguleeritavad keeratavate nuppudega, eelmisel versioonil sai seda teha pulgakesi vasakult paremale liigutades.

Tahavaade on küljepaneeli liigse laiuse tõttu veidi piiratud, kuid selle vea korvavad edukalt mittepimestavad kaheosalised peeglid.

Uudse kujunduse on saanud ka Primera esituled. Tehase väitel valgustavad nad teed 80 protsenti rohkem.

Auto standardvarustusse kuuluvad ABS-pidurid, juhi ja kõrvalistuja turvapadi, elektrilised aknatõstukid, esiudutuled, distantsjuhtimisega kesklukustus, immobilaiser jne.

RAIVO MURDE

Nissan Primera 2,0i SLX 5-d.

MOOTOR R4, DOHC

Klappe 16

Töömaht, cm3 1988

Surveaste 10,0:1

Võimsus, kW (hj) 96(130)

pööretel, p/min 5600

Moment, Nm 173

pööretel, p/min 4800

KäIGUKAST 5-käiguline

ülekanded:

I 3,063

II 1,826

III 1,207

IV 0,926

V 0,733

tagasikäik 3,154

peaülekanne 4,176

ROOL hammaslatt, võimendiga

VEDRUSTUS

ees: sõltumatu MultiLink, keerdvedrud

taga: kaksikvarb, keerdvedrud

PIDURISüSTEEM

ees: ventileeritavad ketaspidurid

taga: ketaspidurid

RATTAD JA REHVID 185/65 R14

MõõTMED

Pikkus, mm 4430

Laius, mm 1715

Kõrgus, mm 1410

Teljevahe, mm 2600

Kütusepaagi maht, l 60

Pakiruumi maht, l 505

Tühimass, kg 1220

KIIRUSOMADUSED

Kiirus, km/h 205

Kiirendus,0-100 km/h,s 9,6

KüTUSEKULU, l/100km

90 km/h 5,9

120 km/h 7,3

Linnatsükkel 10,1