Oma kahes raportis Venemaa “musta raha” liikumisest Euroopa Liidus ja piiriülesest korruptsioonist kirjeldasid autorid, Euroopa Liidu-Venemaa Kodanikuühiskonna Foorumi eksperdid piiriülese korruptsiooni mõistet ja ulatust ning annavad ülevaate Venemaa suurettevõtete tehingutest Euroopa Liidu partneritega, ettevõtjate ja poliitikutega. Raportite uuringurühma juht Andrei Kalih rõhutas esitlusel, et nende eesmärk pole heita varju kõigile piiriülestele finantstehingutele ega õõnestada riikidevahelisi majandussidemeid.

Värskes uurimuses tõestati, kuidas Venemaa must raha teeb Euroopa firmadega tehinguid. Euroopa firmadest on Vene korruptsiooniga seotud väidetavalt prantslaste Alstom (ka Auvere elektrijaama ehitaja).

Oligarhide ja Alstomi koostöö sündis, kui Moskva metroo otsustas välja vahetada 832 metroovagunit ja vedurid. Alstom on üle maailma tuntud altkäemaksupakkumistega, millele on tähelepanu juhtinud USA luure. Alstomile kuulub uuringu andmetel ka dokk Prantsusmaal, kus ehitati Venemaa tarbeks dessantlaevad Mistral.

Moskva linna transpordiosakonna juhataja, Loksa päritolu Maksim Liksutov mängis aga raporti kohaselt võidu kompaniile Transmashholding. Firma omanike hulka kuuluvad Hollandis registreeritud kompanii kaudu Iskander Mahmudov ja Andrei Bokarev. Liksutovist aga sai firma 12% protsendi omanik. Tema omand vormistati Korruptsioonivastase Võitluse Fondi juhi Aleksei Navalnõi andmetel Šveitsi kaudu.

25% Transmashholdingu omanikuks sai aga prantsuse Alstom. Firma omanike hulka mahub veel ka Vene Raudtee.

Niiviisi, kombineerides riigifirmat, välisfirmat ja kõrget ametnikku, jaotab Transmashholding maksumaksja raha. Aktsionär Iskander Mahmudov aga on Hispaania ja Saksa politsei huviorbiidis olnud seoses Izmailovski maffiagrupi tegevusega Euroopas.

Korruptsiooniuurija Konstantin Rubahhini sõnul aitab Mahmudov Vene oligarhide firmadel võita Euroopas ehitustellimusi, samuti ehitati näiteks Hyatti hotell Jekaterinburgis. Mahmudovi ja Izmailovski grupeeringu käes on varasid 800 miljoni dollari eest, kirjutab uurimus.

Grupeeringu omand ulatub 49% Kalašnikovi tehase aktsiateni, samuti tootis Trahsmashholding mootorid allveelaevale Krasnodar.

Liksutov on olnud ka Venemaal uurimise all. Uurimine puudutas raudteefirmat muuhulgas ka Eestis, millele 2005 aastani Vene Raudtee juhatajana töötanud Nikolai Aksjonenko andis põhjendamatult madalad tariifid. Liksutovi kaasaktsionäriks Eesti firmas Unitrans oli raudtee juhataja poeg Rustam Aksjonenko.

Rustam Aksjonenko on aga Eesti kodanik, kes omandas semiootik Juri Lotmani arhiivi ja jättis selle Eestisse, et päästa arhiiv Venemaale müümisest.

Uuringuid esitles Avatud Eesti Fond koostöös Euroopa Liidu-Venemaa Kodanikuühiskonna Foorumi, MTÜ Korruptsioonivaba Eesti ja Euroopa Komisjoni esindusega.