Uue struktuuri korral tõuseksid odavamate sigarettide hinnad rohkem ning sellest tulenevalt väheneksid hinnaerinevused odavamate ja kallimate sigarettide vahel, teatas KPMG Advokaadibüroo.

“Eesti peaks kaaluma Euroopa Liidu direktiivis pakutud võimalusi sigarettidele kehtestatud aktsiisi struktuuri muutmiseks selliselt, et suurendatakse sigarettide tarbitud kogusest sõltuvat määra ehk fikseeritud määra ja vähendatakse toodete jaehinnast sõltuvat määra ehk proportsionaalset määra ning lisaks tõstetakse miinimumaktsiisi,“ kommenteeris KPMG Advokaadibüroo vandeadvokaat Elvira Tulvik.

Tulvik märkis, et mitmed ELi liikmesriigid nagu Rootsi, Saksamaa, Taani ja teised on viimastel aastatel suurendanud fikseeritud määraga aktsiisi osakaalu ning tõstnud tubakaaktsiisi fikseeritud määra suurendamise ja proportsionaalse määra vähendamise kaudu. Kui Eestis on tubakatoodete proportsionaalne aktsiis 34 protsenti, siis näiteks Rootsis ja Taanis on see 1 protsent. Nimetatud riikides kompenseerib madalat proportsionaalset määra kõrgem fikseeritud määr.

„Lätis jõustuvad 1. juulist 2014 tubaka aktsiisimäärad, kus proportsionaalne määr on vähendatud 33,5 protsendilt 25-le ning fikseeritud määr tõuseb 39,84 eurolt 1000 sigareti kohta 51,80 euroni 1000 sigareti kohta. Samas suunas on viimastel aastatel liikunud ka mitmed riigid väljaspool ELi, näiteks Norra ja Šveits,“ lisas Tulvik.

„Hetkel kehtiv miinimumaktsiis ei täida samuti oma ülesannet, kuna ka odavama segmendi sigarettidelt arvestatud aktsiis ületab miinimumaktsiisi. Selleks, et miinimumaktsiis oleks efektiivne peaks ta mõjutama tubakatoodete turgu, ent hetkel kehtiv ja planeeritav miinimummäär ei ole oluline sigarettide hinna kujundamisel, kuna see jääb allapoole odavama hinnaklassi sigaretipaki hinnast. Miinimumaktsiis täidab oma eesmärki, kui ta mõjutab tubakatoodete hinda ja kättesaadavust ning seeläbi ka rahva tervist,“ ütles Tulvik.

KPMG Advokaadibüroo analüüsis Eesti tubakaaktsiisi poliitikat lähtudes Riigikogu menetluses olevast alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisiseaduse muutmise seadusest. Analüüsis lähtuti Euroopa Liidu tubakatoodete maksustamise direktiivi 2011/64/EL pakutud võimalustest ning Euroopa Komisjoni hinnangutest võimalikele sigarettide maksustamise aktsiisistruktuuridele. Analüüsi eesmärgiks oli välja selgitada, kas Eestis kehtiv aktsiisipoliitika tubakatoodete, eelkõige sigarettide, osas vajaks muutmist ja milline võiks aktsiisipoliitika olla võttes arvesse nii riigieelarvelisi kui ka rahvatervise eesmärke.