“Mullu sügisel tõusis Konrad Mäe maali “Capri maastik” hind oksjoni käigus kahele miljonile kroonile ning enam kui miljoni eest on tema töid müüdud ka varem,” meenutas Haus Galerii juhataja Piia Ausman.

“Üle miljoni ei soovinud me alghinda psühholoogilistel kaalutlustel panna, aga odavamalt ei ole omanikud ka nõus müüma. Igatahes ei ole keegi veel öelnud, et see hind oleks hullumeelne.“

Mullu kahe miljoniga müüdud Mäe töö alghinnaks oli samuti rekordiline 530 000 krooni.

Hoolimata majanduse ärevast ajast ennustavad galeristid kunstioksjonitele edu.

“Need, kes oksjonitelt kunsti ostavad, ei ole oma ettevõtlust pannud püsti laenurahaga,” hindas Ausman. “Kui kümme aastat tagasi oksjoneid alustasime, ei olnud samuti parimad ajad, ent oksjonitel läks üha paremini. Ka muu maailma praktika näitab praegu, et ehkki majandus jaheneb, on kunstihinnad hoopiski tõusuteel.“

Kolmapäeval oksjonit pidava Vaal Galerii juhataja Kaire Eerik ütles samuti, et ebakindlatel aegadel tehakse küll vähem impulsiivoste, ent oksjoneid kinnisvara või börsihindade nigelam seis kergesti ei mõjuta. “Esiteks on selle väikese, aga väga väljakujunenud ostjaskonna kapitaliseeritus väga hea, teiseks on määrav oksjonitööde tase: kui galerii suudab koondada kvaliteetse valiku, siis on töödele ka huvilisi,” rääkis Eerik.

Vaal pakub kalleima, 295 000- kroonise alghinnaga välja Paul Raua “Poolakti”, mis kuulub Kaire Eeriku sõnul kunstniku tippteoste hulka, millega samaväärset ei ole varem oksjonitele jõudnud. Haus Galeriis järgnevad hinnalt Konrad Mäele Villem Ormissoni ja Aili Vindi tööd.

Oksjonitel käijad on mõlema galeristi sõnul kindel seltskond ning välismaalasi on nende hulgas vähe. “Välismaalaste huvi Eesti kunsti vastu on pigem juhuslik,” sõnas Kaire Eerik.

Eesti kunstikogujate hulgas on palju tuntud ettevõtjaid: näiteks Guido Sammelselg, Enn Kunila, Armin Kõomägi ja Rene Kuulmann.

Eeskätt nüüdiskunstist huvituv Armin Kõomägi ütles, et on kevadoksjonite kataloogid läbi vaadanud, ent ei leidnud neist enda jaoks midagi huvitavat. “Üldiselt ma kunstioksjonitel ei osalegi,” lisas Kõomägi.

Ehkki hinnarekordeid püstitavad Eestis Konrad Mäe 1920. aastate alguse tööd, hakkab Haus Galerii juhi Piia Ausmani sõnul üha enam hinda minema ka Nõukogude aja kunst.

“1970. või 1980. aastatest pärit tipptöid oksjonile saada on tõeline ime, sest tol ajal kadusid tööd Moskva kaudu välismaale ja neist, mis on alles, hoitakse kümne küünega kinni,” rääkis Ausman.

Maailmas on teadaolevalt kõrgeima hinnaga omanikku vahetanud Ameerika ekspressionisti Jackson Pollocki maal “No. 5, 1948”, mille eest maksti 140 miljonit dollarit (1,37 miljardit krooni).