Lääne-Viru Omavalitsuste Liidu juhatuse sõnul tuleks kaaluda tasuta bussitranspordi mõju raudteel toimuvale reisijateveole, mis omab Lääne-Virumaa ühistranspordis olulist kohta. "Ühistranspordivõrku tuleb käsitleda tervikuna. Riigi doteeritavate rongiliinidega paralleelselt toimuv tasuta bussitransport tähendaks raudteetranspordi ebavõrdset kohtlemist, vähendades rongisõitjate arvu," kirjutas liit pöördumises riigikogu majanduskomisjoni poole.

"Teostamata on uuringud riiklikul tasandil selgitamaks välja tegelikud ühistranspordi kitsaskohad Lääne-Virumaal ning elanikkonna nõudluse tasuta bussitranspordi või tihedama graafikuga tasuta bussitranspordi järele."

Majandus- ja taristuministri määrus mõjutab liidu hinnangul olulisel määral kommertsliinide vedajate majandustegevust. "Leiame, et vajalik on välja selgitada määruse rakendamisega kaasnevad mõjud ühistranspordivõrgule tervikuna. Maakondlik ühistranspordivõrk kommertsliinide majandustegevuse probleeme ei lahenda. Puudub selgus, kuidas saavad ühistranspordi teenustega kaetud maakonna väiksemad linnad ja asulad. Näiteks Väike-Maarjast ei lähe otse bussi Tallinnasse, enamus reisijatest kasutab rongi (Rakke, Kiltsi või Tamsalu jaamadest)."

Omavalitsuste hinnangul tuleks kaaluda tasuta ühistransporditeenuse kasutusele võtmise asemel ühistranspordi piletisüsteemi integreerimist kaasaegseks ja kasutajasõbralikuks.

"Võttes arvesse eeltoodut teeme ettepaneku majandus- ja taristuministrile kohtumiseks, et arutada kuidas maakondlikud omavalitsusliidud ja ühistranspordi korraldamisega tegelevad ühistranspordikeskused saaksid keskvalitsuse poolt ühistranspordi korraldamiseks eraldatavaid lisavahendeid kasutada võimalikult paindlikult," kirjutas liit.

"Näiteks võimaldada laiendada ja tihendada ühistranspordi liinivõrku või pakkuda erihindasid sõitjate gruppidele (õpilased, pensionärid, sotsiaalsed riskirühmad), kelle puhul rakendatakse sõidusoodustusi kuni tasuta sõiduni välja."