“Me ei saa olla konkurentsis, kui naaberriigid oma laevaomanikke toetavad ja maksavad neile peale. Meil on väga tõsine mure,” ütles laevaomanike liidu president Toivo Ninnas.

Tema sõnul on laevaomanikud pöördunud korduvalt ministrite poole, kuid seni pole abikätt ulatatud. “Esimest korda tekkis meil positiivne meeleolu minister Andrus Ansipiga suheldes,” tõdes Ninnas.

Mitmes riigis kehtib meremeestele netopalga süsteem – riik maksab inimeste ja tööandjate eest maksud, et ettevõtted püsiksid teiste riikidega konkurentsis.

“Meie sõbrad Viking Line ja Silja Line saavad kumbki 30 miljonit eurot (469,4 miljonit krooni – toim),” tõi Ninnas näite.

Laevaomanike liidu peasekretär Enn Kreem lisas, et meie lähiriikidest kehtib netopalgasüsteem juba kolm aastat Rootsis, nüüd ka Soomes. “Eesti on jäänud välja. Mis te arvate, miks on mitu Eesti laevaomanikku Eesti lipu alt põgenenud?” küsis ta.

Veerand miljardit

Laevaomanike koostatud uuringus viidatakse otseselt Eesti laevafirmade kõrgele maksukoormusele: ainuüksi seitse liitu kuuluvat laevafirmat tasuvad aastas riigieelarvesse üksikisiku tulumaksu, sotsiaalmaksu ja töötuskindlustusmaksu üle 200 miljoni krooni, kõigi laevafirmade puhul ulatub see summa veerand miljardi kroonini.

Valitsuse kommunikatsioonibüroo direktor Inga Jagomäe ütles, et peaminister Andrus Ansip puutus majandusministriks oleku ajal reederite murega kokku küll, kuid ettepanekud peaksid tulema siiski majandus-

ja kommunikatsiooniministeeriumilt.

Eeskujuks Euroopa Liit

•• Alates 2006. aastast taotleda perioodiks 2006–2010 riigieelarvest toetust maksuvabastuse näol Euroopa Liidu sätestatud maksimummääras, rakendades laevadel netopalkade süsteemi ja vabastades laevaomanikud üksikisiku tulumaksust, sotsiaalmaksust ja töötuskindlustusmaksest.

•• Töötada välja ja rakendada meretranspordi riiklik toetussüsteem laevastiku konkurentsivõime tagamiseks rahvusvahelisel laevandusturul, järgides Euroopa Liidu asjakohaseid juhendeid.

•• Muude meetmete rakendamine, sh investeerimisabi osutamine laevade moderniseerimisel või uute laevade soetamisel.

Allikas: laevaomanike liit