Riias asuv Varmaa müüb Yanmari diiselmootoreid. Nende pakutavad sobiksid ka Tallinna Sadama tütarfirma TS Laevade tellitavatele uutele saarte ja mandri vahel kurseerima hakkavatele parvlaevadele. Varmaa juht Kaspars Verners on suisa kindel, et nende pakutavad oleksid parem valik, kui praegu Türgi ja Poola tehastes valmivatele praamidele valitud MTU mootorid.

Vernersi sõnul annaksid nende vahendatavad Yanmari mootorid riigile pelgalt kütusekulu arvestades igalt laevalt 3,498 miljonit eurot säästu. Kõigil neljal uuel laeval kokku oleks Vernersi arvutuste kohaselt sääst kümne aasta peale kokku 13,992 miljonit eurot ehk 1,399 miljonit eurot aastas. Varmaa koostatud võrdlustabelit näeb siit
Lisaks on Varmaa kinnitusel nende vahendatavate mootorite eluiga 50% valitud MTU mootoritest pikem.
"Võrdlevad hinnakalkulatsioonid on küsitavad ja lähtuvad pigem turunduslikust aspektist"
Kaido Padar

Vernersi sõnul tegid nad oma pakkumise Tallinna Sadamale ja TS Laevadele 2014. aasta lõpus, enne uute laevade tellimislepingute sõlmimist. Vernersi kinnitusel olid nad läbirääkimistes endise Tallinna Sadama juhatuse liikme, praegu altkäemaksukahtlustuse süüdistusega vahi all viibiva Allan Kiiliga ning TS Laevade juhatuse liikme, Tallinna Sadama õigusosakonna juhataja Toomas Trallaga. Neile sai esitatud kogu dokumentatsioon, kuid tagasisidet Vernersi sõnul ei saadud. „Näib, et mitte kedagi ei huvita, et mootorid oleksid võimalikult madalate kuludega ning efektiivsed,“ lausus ta. Lisaks usub ta, et oma osa mängib nende pakutavate asemel MTU mootorite valikus ja praamihanke nõustaja Baltic Workboats, kes on seotud MTU mootoreid müüva Baltic Marine Groupiga.

TS Laevade juhatuse esimees Kaido Padar ei ole süüdistustega nõus ja sõnas Ärilehele, et iga pakkumise korral tuleb vaadata erinevaid aspekte. Nendeks on tehaste soovitused ja etteantud partnerite nimekirjad mootorite valikust. Teiseks mootori hind ja tarneaeg. Kolmandaks kütusekulu ja –liik ning neljandaks hooldus.

„Mulle teadaolevalt Varmaa poolt pakutavat mootorit tehaste listis ei olnud,“ kinnitas Padar. Varmaa poolt saadetud kirjas ei olnud Padari sõnul kõiki olulisi aspekte välja toodud, iseäranis sellised olulised detailid nagu mootori hind jms. „Seetõttu on ka igasugused võrdlevad hinnakalkulatsioonid küsitavad ja lähtuvad pigem turunduslikust aspektist,“ kinnitas Padar.
Laevatehas teeb Padari sõnul koostöös tellijaga alati erinevate detailide puhul omad valikud eelpoolnimetatud aspekte arvestades. „MTU mootorite valikul arvestati projekteerijate, laevaehitajate ja teiste merendusasjatundjate soovitusi ja kogemusi,“ selgitab Padar, miks just need mootorid valiti.

Padari sõnul võrdles Varmaa oma arvutustest keskpöörde (Yanmar) ja kiirepöördelise masina kütusekulu. „Seega tundub, et toodud võrdlus on meelevaldne,“ kinnitab Padar, lisades et laevapropulsioon ei koosne ainult diiselmootorist, vaid tuleb arvestada ka muude aspektidega.. Nii arvestati nende valikul ka masinate sobivust ning optimeeritust diisel-elektriliseks propulsiooniks.

Samuti tuleb Padari sõnul tähelepanu pöörata kesk- ja kiirepöördelise mootorite kaalu erinevusele. See on 14 800 kg masina kohta ehk kokku 4 masina puhul oleks 59200 kg lisa kaalu. „Lisakaal tähendab laeval suuremat süvist, seega suuremat veetakistust ja sealt sedasi suuremata kütus kulu,“ selgitas Padar.

Tallinna Sadama tütarfirma TS Laevad asutati 2014. aasta juunis uute parvlaevade hankimise eesmärgil. Uued laevad saabuvad Eestisse tänavu suve teisel poolel ning asuvad liinile alates 1. oktoobrist.