Reede õhtul Samati liinitaksoga Tallinnast koju Sakusse sõitnud Monikale ja tema pojale ei andnud bussijuht pileteid kassaaparaadist, vaid jagas valmispandud piletid hoopis enda kõrvalt istmelt. “Maksin kahe pileti eest 50 krooni, kuid piletid ulatas juht mulle esiistmelt, kus need rahaga segamini vedelesid.”

Kui ta pileteid lähemalt uurima hakkas, selgus, et neil puudusid nii kuupäev, kellaaeg kui ka bussijuhi nimi. “Olime Viru peatuses viimased sisenejad, bussis oli enne meid umbes kaheksa reisijat ning ma ei oska öelda, kas ka neile anti samad piletid,” ütles Monika. “Küll aga võin kindlalt väita, et järgmises peatuses sisenenud meesterahvale andis bussijuht samuti pileti n-ö tagataskust.”

Kortsutas pileti

Tahtmata sõidu ajal asju klaarida, pöördus Monika bussijuhi poole alles lõpp-peatuses, näidates talle ühte saadud võltspiletitest. “Ütlesin põhjenduseks, et sellist piletit ei saa ma lisada kuluaruandesse, kuna puudub kuupäev. Selle peale võttis bussijuht minult võltspileti ära ning väljastas meile kassaaparaadist kaks uut piletit.” Naise palumise peale anda tagasi ka võltspilet teatas bussijuht, kelle nimi oli äsja antud pileti järgi Toomas, et seda küll ei saa, kuna nüüd on ju õiged piletid olemas. Ta kortsutas pileti kiiresti ära. “Lisaks teatas bussijuht üleolevalt, et meil on aeg bussist välja astuda, kuna temal on vaja tankima minna,” lisas Monika.

Märgukirja bussijuhi käitumise kohta saatis Monika ka Samatisse. “Ma poleks seda võib-olla teinudki, aga meie pere eelarvest moodustab olulise osa sõitmine Saku ja Tallinna vahet,” põhjendas ta. “Kütusehinna tõusust põhjendatuna kallinevad piletid niigi ning oleks masendav, kui firma peaks liini vähese tasuvuse pärast hinda veelgi tõstma.”

AS-i Samat juhataja Mart Prikk ohkas sügavalt. “See on tüüpiline häda, et ei anta piletit või jäetakse inimesele väljalöödud pilet andmata ja selle saab järgmine,” tõdes ta. Prikk märkis, et firma ise käib kord nädalas bussijuhte kontrollimas ning ikka jäädakse vahele. Petmise tõttu on poole aasta jooksul tulnud töösuhe katkestada umbes kümne bussijuhiga.

Petjatest bussijuhtidega on hädas kõik firmad, eks ole lugusid odavamast, kuid piletita sõidust rääkida nii mitmelgi pideval reisijal. “Sõitsin suvel Sebe bussiga Raplast Haapsallu ja küsimise peale, mis sõit maksab, vastas bussijuht, et teeme 50 krooniga, ning jättis mulle pileti andmata,” meenutas Tõnu. “Olin sellega päri ka, aga kui Haapsalus nägin, et lõpp-peatuseni sõitis vaid kolm inimest, hakkasin mõtlema, millal liin reisijate nappuse tõttu sulgeda võidakse. Aga ise olin sellele kaasa aidanud.”

Prikk paneb sõitjatele südamele, et igast pileti andmatajätmisest või võltspileti väljastamisest teada antaks. Õigel sõidupiletil on peal selle müünud asutuse rekvisiidid (nimi, aadress, registreerimisnumber, käibemaksukohuslase number), liini number ja nimetus, pileti hind ja käibemaks, kuupäev ja kellaaeg ning pileti number.

“Avaldasime Saku Sõnumites isegi piletite näidised, et inimesed teaksid tähelepanelikud olla,”  sõnas Prikk.

Kontrollivad kuus brigaadi

•• GoBus kontrollib juulikuust saadik oma firma bussijuhte kuue sisekontrollibrigaadi abil, kuhu kuulub üks-kaks kontrolöri ja turvafirma Falck või Skorpion turvatöötaja. Viimastel on õigus piletita sõitjaid karistada.

•• GoBusi sisekontrolliosakonna juhataja Vahur Lember ütles, et selle ajaga, mil brigaad on töötanud, on rikkumisi avastatud omajagu. Põhiliselt on tabatud ilma piletita reisijaid, kes ütlevad, et maksid sõidu eest, kuid piletit vastu ei saanud.

•• Lember märkis, et eriti on asjad korrast ära Põlvamaal, kus bussijuhtidega on palju probleeme. “Bussijuhid üritavad kontrolöride tööd takistada, lasevad inimesed 100 meetrit enne seda peatust välja, kust kontrolörid peale tulevad, ja alles siis sõidavad peatusse,” kirjeldas Lember. Samuti on bussijuhid kontrolöride aadressil mõnitavate kõnedega esinenud jne.

•• Põlvamaal on juhid kontrollide vastu protestides isegi selleni välja läinud, et on ähvardanud kollektiivselt haiguselehele jääda. Lemberi sõnul ei kehti selline käitumine muidugi igas piirkonnas.