Maksu- ja tolliameti sõidukite automaatne numbrituvastussüsteem ehk ANTS võimaldab leida piiri ületavate sõidukite hulgast tollile huvipakkuvaid transpordivahendeid. Tollipunkti sisenemisel pildistavad tava- ja infrapunakaamerad automaatselt kolmest küljest kõiki liiklusvahendeid. ANTS tunneb numbrimärkide järgi ära nende riikliku kuuluvuse, samuti haagistel paiknevate merekonteinerite numbrid. Kui automaatika fikseerib mõne kahtlase numbri, annab ta operaatorile häireteate. Kahtlust äratavad sõidukid suunatakse täiendavasse tollikontrolli.

Süsteem on olnud töös alates selle rakendamisest 1. novembril 2007, kinnitab MTA tollikontrolliosakonna juhataja asetäitja Annika Mägipõld. ANTS võimaldab hästi ära kasutada MTA riskianalüüsi – kõrgendatud tähelepanu pööravad tolliametnikud just suuremat riski kujutavatele piiriületajatele. Sisestatud kriteeriumide alusel tekkinud häirete ja teostatud läbivaatuste tulemusel on avastatud 12 rikkumist, lisaks on süsteem andnud häiret mitme sõiduki kohta, millest salakaupa siiski ei leitud. ANTS-i abil on avastatud 10 400 sigaretti, 58 liitrit alkoholi, 1450 liitrit kütust ja antiradar.

Tollikontrolli automaatsüsteem tuvastab numbreid Narva maantee ja raudtee ning Luhamaa ja Koidula piiripunktis kokku üheksas tuvastuspunktis ja annab sisestatud kriteeriumide alusel häireid tollieeskirjade rikkumiste riskidega sõidukite piiriületuse kohta. Ka enne automaatsüsteemi kasutuselevõtmist oli tollil kasutada sõidukite must nimekiri, kuid ametnikud ei jõudnud paberkandjal nimekirju puhtfüüsiliselt läbi lapata. Käimas on ettevalmistused, et süsteemi saaksid kasutada ka piirivalve ja politsei.

Maksu- ja tolliameti kinnitusel on ANTS töötanud suuremate tõrgeteta. “MTA pöörab sõidukijuhtide tähelepanu sellele, et sõidukitele kehtivad piiripunkti sisenedes samad reeglid, mis tavaliikluses maanteedel – s.t numbrimärgid peavad olema puhtad,” märgib Annika Mägipõld. “Numbrimärkide puhastamine on piiri ületavate transpordivahendite juhtide kohustus. Tolli- ja piirivalveametnikud jälgivad piiripunktides selle järgimist ning vajaduse korral nõuavad täitmist, sest määrdunud numbrimärgid takistavad süsteemil numbreid tuvastada.”

ANTS läheb Lätti ja Leetu

Praegu satuvad musta nimekirja need sõidukid, mis on jäänud vahele Eesti välispiiril, kuid tulevikus võib nimekiri muutuda rahvusvaheliseks – Soome-Vene piiril salakaubaveoks kasutatud autod tuntakse ära Eestis ja vastupidi. Rahvusvaheliste andmebaasidega ühendatuna võib süsteem potentsiaalsete rikkujate liikumisel hoida silma peal terves Euroopas.

Soome toll on niisugust süsteemi kasutanud juba kümme aastat, peagi juurutavad selle ka Leedu ja Läti. ANTS-i süsteemi paigaldaja Alarmteci müügijuhi Priit Orassoni sõnul tuleb Läti süsteem lihtsam, Eestis sai tolli initsiatiivil loodud hulk lisafunktsioone. Tema sõnul on Eesti tollil ka Soome süsteemiga võrreldes palju eeliseid.

Automaatne numbrituvastussüsteem

Tollikontroll Eesti idapiiril

ANTS-i

peamised kasutusalad

•• info kogumine ja talletamine

•• häirete genereerimine ja haldamine

•• statistika, aruanded, päringud

ANTS-i

registreeritavad andmed

•• radiatsiooni näit

•• sõiduki kiirus

•• tuvastuspunkt

•• aeg

•• numbrimärgid ja riiklik kuuluvus

•• konteineri number

•• kaal

Tollikontrolli

tüüpilised avastused

•• 26. detsembril sisenes Luhamaa tollipunkti Venemaa veok Volvo, millel oli ANTS-i andmetel ühendamata küttesüsteemiga kütusepaak. Häire põhjal kontrolliti paagi ühendusi ja tuvastati, et puudus ühendus küttesüsteemiga. Paagist eemaldati 530 liitrit diislikütust ja koostati läbivaatuse akt ning väärteoprotokoll. Kütus võeti ära.

••  30. detsembril soovis Luhamaa tollipunkti kaudu Venemaale sõita Läti kodanik. ANTS-i häire alusel vaadati sularaha üle piiri toimetamise kahtlusega läbi Läti kodaniku juhitud Mercedes-Benz. Kontrolli käigus avastati sõidukis asuvate isiklike asjade hulgast 42 110 USA dollarit deklareerimata sularaha. Isikule koostati väärteoprotokoll.

••  11. jaanuaril sisenes Venemaalt Luhamaa tollipunkti Audi, mis oli eelnevalt sisestatud ANTS-i kontrolliks. Süvendatud kontrolli käigus avastati sõiduki salongis asuvast randmekotist antiradar Crunch 2110. Koostati veoki läbivaatuse akt. Antiradar peeti politsei tulekuni kinni, kes selle konfiskeeris.

Allikas: maksu- ja tolliamet