Ta kirjutab järgmist:

Paljud inimesed, ka eksperdid, näivad arvavat, et üleminek juhita autodele on aeglane, võttes aega aastakümneid. Suurimaks takistuseks olla see, et autod üldse laialdaselt kasutusele võetakse. Mina usun, et see on olukorra selge alahindamine. Isesõitvad autod on tavalised juba aastal 2025 ning neil on aastaks 2030 pea täieliku monopoli staatus. Sellest tulenev muutus on suurim, mida inimühiskond on eales ühegi innovatsiooni puhul näinud. Ees on ootamas enneolematu töökohtade kaotus ning fundamentaalne majanduse restruktureerimine. Lisaks lahendab see suure osa keskkonnaprobleemidest, hoiab ära kümned tuhanded hukkunud (ta kasutab läbinisti USA numbreid) ning uute autode tõttu säästame miljoneid tunde, sest tõuseb produktiivsus. Tekib ka mitmeid täiesti uusi majandusharusid, mida me praegu ettegi ei suuda kujutada.

Muutused on juba juhtumas. Tesla Motorsi tegevjuht Elon Musk ütles, et nende 2015. aasta mudelid suudavad 90% ulatuses sõita iseseisvalt. Suured autotootjad ei jää palju maha. Bloombergi andmetel on General Motorsi 2017. aasta mudelitel tehnoloogia, mis võtab üle kontrolli juhtimisel, kiirendamisel ja pidurdamisel. Ja seda nii kiirteel 70 miili tunnis sõites kui ka linnaliikluses. Nii Google kui Tesla ennustavad, et täisautomaatsed sõiduautod jõuavad laiade masside kätte 2020. aastaks. Muski sõnul on need autod, kuhu inimene sisse läheb, saab magama heita ning ärkab juba soovitud asukohas.

Eksperdid arvavad, et tarbija ei võta sellist autot kiiresti omaks. Ehkki see võib olla tõsi, oleks vale arvata, et see takistaks üleminekut tavaautodelt isesõitvatele sõidukitele. Morgan Stanley uuring näitab, et keskmiselt on üks auto kasutuses 4% ajast, mis on uskumatu raiskamine, kui arvestada, kui palju auto ülalpidamine maksab (ta toob välja taas USA näite, kus keskmine kulu autole on 9000 dollarit aastas - toim.). Kodu kõrval on auto paljude jaoks maksvuselt teine investeering, mida elu jooksul tehakse. Nii ei saa imestada, et autojagamisteenused Über ja Zipcar on võitmas üha suuremat populaarsust. See on auto omamise alternatiiv. Täna on majanduslikult kasulikum sellist teenust kasutada, kui sa elad linnas ja sõidad vähem kui 10 000 miili aastas. Siin on tulemas tohutu muutus. Tulevikus ei osta autosid mitte mina ja sina - neid opereerivad auto- või sõidujagamisteenust pakkuvad ettevõtted.

Uuringud näitavad ka, et inimesed oleks valmis isesõitvaid autosid kasutama, kui need oleks saadaval. 60% küsitletud ameeriklastest sõidaksid sellise autoga ning 32% vastasid, et ei sõidaks enam tavalise sõiduautoga, kui tekiks alternatiivne võimalus. Uber andis hiljuti teada, et nad plaanivad tulevikus kindlasti kõik oma juhiga autod vahetada välja juhita autode vastu.

Columbia Ülikooli uuring näitab, et kui Uber ostaks 9000 juhita autot, siis võiks nad asendada kõiki tänaseid taksosid New Yorgis. Sõita soovija ootaks taksot keskmiselt 36 sekundit ja sõidutasu oleks 0,5 dollarit miili kohta. Selline mugavus ja odavus muudaks isikliku auto omamise veelgi mõttetumaks. Kahjustada saaks ka ühistransport, sest inimesed eelistaks juhita ringi sõitvaid taksosid. USAs on kukku 171 000 taksot, nende kõigi asendamine 25 000 dollarit maksvate juhita autodega maksaks 4,3 miljardit dollarit. See ei tohiks 41 miljardit väärt ettevõttele (Uber) olla ulmeline saavutus.

Mõju on enneolematu

Selline muutus oleks ülisuure mõjuga. PricewaterhouseCoopers prognoosib, et maanteedel liikuvate sõidukite arv väheneb 99% - 245 miljonilt 2,4 miljonile.

Suured autotootjad ei jää alles. On raske uskuda, et General Motors, Ford ja Toyota suudavad selle hüppega kaasa minna. Nad on täna selliselt üles ehitatud, et toota miljoneid autosid tosinates eri versioonides. Sellist dramaatilist nõudluse langust ei suuda nad üle elada. Ma usun, et suur osa neist on aastaks 2030 pankrotis. Tesla-sugused ettevõtted suudavad aga toota Uberi-sugustele ettevõtetele väiksemaid autokoguseid.

Autotööstusega on tihedalt seotud mitmed teised valdkonnad. Võtame kindlustuse, mis on USAs 198 miljardi dollari äri. Või parklateenused, kus liigub 100 miljardit dollarit aastas. Autode järelturu osa USAs on 300 miljardit dollarit ning seegi kukub kolinal kokku.

Mõttetuks muutuvad autorenditeenuse pakkujad (pikaajalist renti pakkuvad ettevõtted - toim), ühistransport, parkimis- ja kiiruse ületamise trahvid. Tavasõidukitele lisaks tulevad ka isesõitvad kaubikud, bussid ja paljud muud sõidukid. Siingi kaotavad töö juhid ning saavad kannatada tööstusharud, mis kõigest sellest sõltuvad.

Ainuüks USAs võib sel moel töö kaotada 10 miljonit inimest.

Kõige selle kõrval jääb aga inimestele täiendavalt kätte enam kui triljon eurot. Autot ei osteta, raha saab paigutada mujale. Kasvab efektiivsus, innovatsioon ning luuakse enam töökohti.

Vaade tulevikku

Morgan Stanley prognoosib, et isejuhtivate autode levik toob kaasa 90% vähem liiklusõnnetusi. Aastas sureb 30 000 inimest vähem ja 2,12 miljonit pääsevad liikluses saadud vigastustest. Ilma juhita autodel ei ole vaja parkida. See tähendab, et liiklusest kaovad parkimiskohta otsivad autojuhid. Lisaks vabanevad täna teede ääres asuvad parkimiskohad - teed muutuvad laiemaks. Liikluse vähenemine säästab ummikute kadumise teel inimesele igal aastal 38 tundi - peaaegu terve töönädala. Parklad, automüügiplatsid ja suured bussijaamad muutuvad mõttetuks. Vabanevatele pindadele saab rajada kinnisvara, mis elavdab oluliselt linnaelu.

Keskkonnale on mõju väga suur. Globaalne soojenemine ei ole enam teema ning drastiliselt väheneb fossiilsete kütuste kasutamine. Suur osa isesõitvatest autodest hakkab tõenäoliselt olema elektriautod. USAs kulutatakse aastas kütusele 134 miljardit dollarit, see kukub märkimisväärselt.

Sadade miljonite olemasolevate autode ümbertöötlemine võtab küll palju ressurssi, kuid sealt saadav metall peaks mõneks ajaks vähendama kaevandamise vajadust.

Minu jaoks on aga kõige huvitavam see, milliseid uusi leiutisi, avastusi ja tooteid me nägema hakkame. Tekivad täitsa uued tööstusharud.

Ma unistan transpordipilve teenusest: kiire ning täpne sõit. Kiirabi, mis jõuab kohale sekunditega. Linnade ja äärealade tihedam sidumine, kuna liikumine punktist a punkti b on kiire ja valutu. Drastiliselt paranev liikumisvõimalus puuetega inimestele. Kõikvõimalike asjade rent kohe, kui sul on midagi vaja. DMVi (USA  ARK) lõpp!

On ju huvitav elada, eks?

Just seda saad sa teha autos, mis sõidab täiesti ise.